LOGO
Svenska 505 förbundet

Nyheter

En planande 505 är det roligaste som finns

1-9062 p CUP 4
Här berättar teamet Robert Sjögren/Mattias Heiding om hur de gick från att låna förbundets 505 till att skaffa en egen. Läs och inspireras. Välkommen till 505-klassen!

9187 hare DSCN2771 Moment

Jösses vilken cool båt
Det hela började med arbetsdag på Stenungsunds Segel Sällskap tidigt i våras, där Jonas Berntsson/Magnus Lundberg behövde hjälp att lasta sin Five med jollekärra på en vanlig trailer för att åka på träningsläger till Träslövsläge. Jösses vilken cool båt – var första känslan.

2-Btgenomgng MAttias och Robert

Lånebåt – vilken möjlighet
De berättade då att det finns lånebåtar på 505-förbundet, och övertalningen behövde inte pågå speciellt länge - klart ni skall prova det. Sagt och gjort vi gick in på nätet och fyllde i dokumentet. Vi gjorde klart Starbåten för säsongen och körde 2 race och planerade för SM men tankarna var någon annan stans redan då….

3-Glada premirseglare

8 - 10 m/s och vi var sålda
Vi fick supersnabb respons och dessutom positiv, ni är varmt välkomna att låna en båt liggandes i Björlanda Kile – häftigt, detta kör vi på. En måndag kväll när det blåste och kylan piskade och seglingarna var inställd var det genomgång av båten på land – utförd av Lars, Alain och Per-Eric. Sedan var de så dags för första testet. 8 - 10/s och full planing på kryssen och skenande på undanvinden. Vi var nog redan där sålda och tankarna vid en annons på Starbåten började gro.

4-Frsta seglingen-2 

Hur svårt kan det vara?
Vi genomförde tre måndagsseglingar i växlande väder och vindar. Den första i 9 - 12m/s var mest spännande där båten nog var ute med oss, tills vi bemästrade det bättre och bättre. Nu seglar vi med båten och bestämmer över den oavsett vindstyrkor, vår känsla är att båten är extremt allround. Ett minne från första starten av första seglingen går att jämföras med tanken vid att stä med en höjdhoppsstav och tänka – det är nog bara rusa på fullt och sätta i staven för att sedan svinga sig över ribban – Hur svårt kan det vara?

5-Pongsegling vren i 8585 

Vi måste ha en egen 505!
Den underbara båten, fint avstämd med utmärkta trimmöjligheter för alla vindstyrkor – härlig stämning av alltid hjälpsamma seglingskompisar och ett aktivt förbund ihop med möjligheten att sjösätta vid ramp och enkelt ta med sig båten bakom bilen vid transport mellan regattor– vi måste ha en egen Five.

6-9062 p CUP4 -2 

Två månader från lån till egen båt
Att komplettera måndagsseglingar i Björlanda med 10 - 12 deltagande båtar till att kunna åka på regattor både nationellt och internationellt (VM Varberg 2024) avgjorde saken och i början på juni endast 2 månader efter lånedokumentet fylldes i så är Starbåten såld och en Five inköpt. För oss blev det en Rondar, nr 9062 som befanns sig en bit bort i Tyskland (den resan är väl värd sin egen artikel). Därmed finns det några båtar nära för Er andra att köpa. Alla är välkomna att prova förbundets båtar. Vilka ni än är, det skall bli kul och spännande att hjälpa till med er resa in i Five-världen.

7-Planing in mot mrke 

Vi syns planandes ner mot någon rundning!

 7-9062 - nya bten

// Mattias och Robert i SWE 9062

505-SM i Gävle – Lek på blodigt allvar

1.Vilken go slrTeamet Malin Broberg/Johan Röök tog hem SM 2022 genom en fantastisk sista segling där allt avgjordes på sista undanvinden. Här reflekterar de både kring varför de kappseglar och kring SM/NoM i Gävle. Trevlig läsning!

2.DSCN2914 Moment2

SM/NoM i Gefle – en grund för människans fredliga samvaro!
Varför ägnar vi en stor del av vår tid, semester och pengar till att i mogen ålder tävla i jollesegling? Den frågan har personliga såväl som allmänmänskliga svar. De personliga återkommer vi till lite senare. Men på allmän nivå kan man i Wikipedia läsa att ”ett spel är en tävlingsinriktad sysselsättning, för en eller flera individer, som utövas enligt bestämda regler, och vanligen med hjälpmedel av något slag. Spelet drivs framåt av spelarens handlande i olika situationer antingen genom strategiska val eller slumpmässiga utfall, eller dessa kombinerade. Detta resulterar till slut i vinst eller förlust, vilka skapar ett slags spänningsmoment. Spelen och leken är en förutsättning för människans förmänskligande och en grund för fredlig samvaro. Sällan har väl beskrivningen i Wikipedia passat så bra som för årets Nordiska och Svenska mästerskap arrangerat av Gefle segelsällskap på Huseliiharen!

3.MIljn Husiliharen

Huseliharen – vad är det?
Namnet Huseliiharen sammanfattar mycket av det som vi upplevde som utmärkande för klubben – enormt engagemang och visioner. En gång i tiden skänkte en man som hette Huselius, som bodde på platsen Haren, mark och pengar som idag utgör grunden för Gefle segelsällskaps och deras 13 hus. Platsen fick självklart namn efter Huselius i Haren!

4.P7101805

Ett arrangemang ”All Inclusive”
Dagens visionäre ordförande, Carl-Magnus, och hans team välkomnade oss Five-seglare med enorm värme och omtanke. Det var ett all-inklusive arrangemang där man inte behövde lämna Huseliiharen utan kunde bo i friggebodar på armlängds avstånd från båten, äta frukost i det anrika klubbhuset, njuta after-sail med live-musik, korv och öl, värma sig i bastun och dessutom invigning, regattamiddag och en trevlig prisutdelning, allt välbevakat av lokalpressen. Det fanns också ett helt dagsprogram för de som var på land med tema havsmiljön i Östersjön. En effektiv och kompetent seglingsorganisation såg till att alla 11 planerade seglingar kunde genomföras trots bitvis utmanande lätta och vridande vindar.

5.DSCN2713

Vilka fantastiska lekkompisar – synd det inte är fler kvinnor!
De yttre förutsättningarna för mästerskapet, själva lekplatsen, kunde alltså inte varit bättre. Hur var det då med deltagarna, lekkompisarna? Jo när Five-seglarna träffas är det som en blandning av ett stort och brokigt släktkalas och en festival med tält och husbilar. Det är hjärtligt, det berättas historier och det är nördigt, det pratas båt, meck och trim i alla hörn. Tyvärr är kvinnor kraftigt underrepresenterade trots att det är en båt där mixed-besättningar har goda förutsättningar att hävda sig väl. Det fanns bredd i erfarenhet och båtstatus i startfältet men de senaste åren har den svenska Five-o-Five flottan blivit tajtare och båtarna lite mer lika varandra. Så det fanns alla förutsättningar för en jämn och spännande tävling.

6.DSCN2697

Coola, levande och unga
Innan vi berättar med om tävlingen vill jag återknyta till inledningsfrågan. Varför ägnar vi en stor del av vår tid, semester och pengar till att i mogen ålder tävla i jollesegling? När det går bra är frågan ganska lätt att besvara, men för att ekvationen ska gå ihop måste den ha ett bra svar även när prestationen inte är på topp. Det är lätt att ifrågasätta rimligheten i att lägga merparten av sina semesterdagar på förberedelser och tävlande när man sumpar en start, trasslar till spinnakern och måste bryta, inte får bra gång i båten eller återigen missbedömer vägvalet. Prestationen och resultaten i sig är inte huvudsaklig drivkraft eller målet för oss som amatörseglare (om ändock på en hög nivå ;.)). Att tävla i 505 är ett aktivt, och i vår livssituation relativt extremt val, och vi behöver båda två vara överens om att just det valet, just nu är ett bra val, även de race, dagar eller hela tävlingar då det är motigt. I själva tävlingsmomentet ligger att vi aldrig kan komma ifrån att det känns bra mycket roligare när prestationen är god. Men så är det ju med vilket semesterval som helst, det känns roligare om solen skiner, om alla är friska, om maten är god osv, men vi ifrågasätter inte hela grejen med semesterresan för att det regnar en dag. För oss är det lite likadant med Five-seglingen. Det är allra roligast när vi är har gett oss själva goda förutsättningar och lyckas prestera väl, men att få segla världens skönaste jolle tillsammans och träna och tävla ihop med världens härligaste gäng, det är kul och utmanande oavsett. Vi känner oss coola, levande och håller oss unga när vi får leka på havet och det är underbart!

7.DSCN2700

Inledning i lättvind
Men seglingarna då? Första dagen var det lätt vind. Vi kände att vi hade farten och det porlade på väl från start till mål. Inför sista länsen ledde vi men fick se oss omseglade av Franzén/Lindgren mer eller mindre på mållinjen. Retligt så klart men ändå en bra inledning. I dagens tre övriga race hade vi god fart och höjd på kryssen, men hamnade ofta lite långt bak i början och fick segla upp oss, och ibland bli omseglade på undanvinden. Det var extremt tajt i fältet och ett misstag ledde till många tappade placeringar. Dagen summerades till 2, 10, 3 och 4. En helt OK start men vi fick kämpa lite med att hantera besvikelse över ett par tappade placeringar i flera race. Ebbe och Olle ledde efter första dagen, före Bojsen-Möller, oss och så Peter och Martin på 4:e.

8.DAg 2 rundning 

Teknikbana
Dag två bjöd på mer vind, från land och det blev riktigt puffigt och svårseglat med rejäla vindhål parallellt med byar upp till 11 m/s. På grund av banområdets begränsningar blev det en kortare bana med flera varv vilket gjorde det till en teknisk bana där manövrar blev avgörande. Tyvärr lyckades vi trassla till det ordentligt i en gipp i första seglingen och körde över spinnakern så att gajarna snurrade sig likt trassligt presentsnöre kring hela båten inklusive roder och centerbord. En mardrömsstart och en rejäl utmaning att simmandes trassla loss i det knappt 9 gradiga vattnet. När vi tillslut fått ordning på trasslet hade merparten av båtarna gått i mål och vi fick utgå. Dock hade ytterligare två båtar haft liknande problem så vi var inte ensamma om plumpen i protokollet, men nu hade vi två mindre bra resultat. Inte utrymme för fler misstag med andra ord.

9.DSCN2914 Moment 

Nu gäller det
Vi hällde i oss lite drickyoghurt och andades innan det var dags för start igen. Även denna dag kämpade vi lite med start och första kryssen men lyckades, främst genom bra undanvindar och manövrar att segla hem serien 2, 2 och 3. Mot Bojsen- Möller var det inte mycket att göra, de seglade hem 3 segrar med god marginal.

10.DSCN3042 Moment

Spänning
Inför sista dagen är det helt öppet avseende SM. Bojsen-Möller har i princip redan säkrat NoM. Ebbe och Olle leder SM, vi har en poäng upp och några poäng efter oss ligger Peter och Martin. Vi räknar fortfarande en 10:a, inget utrymme för misstag. Lätt vind igen och prognosen är osäker då ett regnväder ska passera. Första seglingen blir vi återigen för passiva i starten, hamnar i vindhål och stressar upp oss lite mycket på undanvindarna. En katastrofal 8:e plats och vi känner att möjligheten att försvara ”Hornet” blir mindre och mindre i och med att Peter och Martin visar klass och gör precis det de behöver när de vinner dagens första segling.

11.DSCN3042 Moment2

180 graders vindvridning
När nästan alla gått i mål dör vinden helt och därefter vrider den 180 grader. Banan läggs om och efter en god stund kommer vi iväg på dagens andra race som även det är utmanande och det gäller att fånga de tryck som finns. Peter och Martin gör det bra och blir 2:a efter bröderna Wester. Vi gör en rejäl uppsegling på sista undanvinden och lyckas ta oss i mål som 3:a. Ebbe och Olle har gjort två sämre seglingar och seglar inåt i den döende vinden. Banan ligger under ett rejält moln som verkar trycka bort vinden och den lilla vind som finns snurrar i alla möjliga riktningar.

12.DSCN2962 

Ska det bli en 11:e segling?
Tiden börjar rinna ut för fler seglingar och startfartyget kör runt för att försöka positionera sig och få till den sista seglingen. Vi ser hur det ligger vind längre ut men det verkar hopplöst för den att orka in. Vi och seglingsledningen är på väg att ge upp när en vindkåre i sista stund letar sin in över banområdet och fylls ut. Seglingsledningen vilar inte på hanen utan får snabbt i bojar och drar igång det elfte och helt avgörande racet. Vi har inte full koll på poängen men inser att eftersom Peter och Martin seglat extremt bra idag och vi fått en ny plump så ligger de nog före oss.

13.DSCN3117 Moment

En direkt avgörande segling
Nu gäller det att inte bli för stressad och nervös. En ren och fin start tack! Vi bestämmer oss för en tidig start med sikte på det håll varifrån vinden kom och hoppas på mer tryck där. Vi kommer iväg fint men oj va de lyfter uppe i lovart… Bara att segla på här där vi är och hoppas på ett skift lite längre upp i banan. Vi kommer upp som 3:a vid första rundningen med Peter och Martin flera båtar bakom oss. Det blir sedan en första avgörande undanvind där vi och Berg/Calvert gör ett bra vägval och rundar upp nära varandra till sista kryssen. Peter och Martin fortsatt en bit bakom. Inför sista undanvinden ligger vi tajt med Tomas Berg/Johan Calvert och vi gippar båda tidigt, Peter och Martin fortsätter utan gipp. Vi går bra mot Berg/Calvert men ser att Peter och Martin får en riktigt bra resa på sin sida. Vi gippar för att inte släppa dem helt och hamnar lite mitt i banan vilket ibland har resulterat i dåligt tryck och det känns lite stressande. Men vi lyckas nå bottenmärket först och kan gå i mål i den sista och avgörande seglingen som vinnare. Peter och Martin seglar upp sig ett par platser och blir 4:a i mål. Vi tror men vet inte säkert om det räcker men är så glada och stolta över att vi lyckades få till ett riktigt bra race när det behövdes som mest!

14.SM-prispallen

Hornet kvar i Önnered!
Och ja det räckte precis! Peter och Martin, våra mesta och bästa träningskompisar; ni gjorde en fantastiskt bra regatta men är så klart besvikna på slutresultatet. För leken blir riktigt rolig först när man tar den på allvar och då gör det ont att förlora, särskilt när det gäller det där ”jäkla Hornet”. Och det stannar i Önnered, ett år till, minst.

Stort tack alla, det är så roligt att leka med er!

Malin och Johan i SWE 9181


 

Tomas och Linnéa överraskande vinnare av Parbleu SWE 505 Cup 2 i Borstahusen – Hur var det möjligt?

Ttt och jmnt

Peter Bökmark/Martin Persson vann första CUP-tävlingen 2022 och var nog favoriter till en ny seger. Malin Broberg/Johan Röök eller Per och Lars Wester kunde utmana om segern. Istället slår Tomas och Linnea Berg till och vinner. Här berättar de hur det gick till.

 2.Wester

Tack för tipset, Per!
Det började med att Tomas inte hade någon att segla med. Katastrof! Alla tänkbara gastar var upptagna med annat denna helg. Då kom Per Wester med den briljanta idén – Segla med din dotter, Linnéa! Jag skrattade och avfärdade idén direkt. Hennes 505 erfarenhet är ytterst begränsad består av att ha gastat mig vid ett par tre tillfällen på måndagseglingar i Björlanda i lugnt väder. Dessutom var detta förra och förrförra året… inte en minut i båten 2022. Faktum är att hon knappt stått i trapets. Jag nämnde ändå halvt på skämt Pers förslag för henne när jag kom hem. Hon nappade direkt. Kommer aldrig att funka säger jag. Efter lite övertalning från hennes sida gav jag ändå med mig och vips var vi anmälda till seglingarna i Borstahusen! Kul ändå! Lite fin pappa-dotter kvalitetstid skulle vi ju få. Vi seglar lite Snipe ihop och jag är med och tränar i hennes gamla båt på hennes e-jolleträningar. Vi har väldigt kul när vi seglar tillsammans. Dock har vi i detta läge inga som helst förhoppningar att göra något resultat vid en 505 tävling. Det är bara en kul grej.

 3.Nerrundning

Övningskörning med 505
Det är race-day och vi kliver trötta upp kl 4 på morgonen, hakar på fiven ”Lille Otto” på dragkroken och beger oss glada i hågen mot Borstahusen. Det är en vacker försommarmorgon och Linnéa övningskör. Lite ovanligt ekipage tänker jag. Hon tar oss dock lugnt och säkert ner till hamnen i Borstahusen. Väl där är det väldigt kul att träffa alla glada fiveseglare!

 4.Rundning

Det gäller att tänka rätt
Efter lite trassel vid riggningen är vi klart sist ut på banan, men vi hinner i alla fall. Det står en nordvästlig bris på 2 - 4 m/s och strömmen är nordgående. Vi startar tidigt och satsar på att gå på ett vänsterspår i hopp om att komma snabbare ut i den starkare medströmmen längre ut från land. Helt fel visar det sig. Hare är bröderna Wester. Deras högerspår lönar sig och de vinner race 1. Vi har helt ok speed i båten men slutar 11:a. Vi är glada ändå och funderar på vad vi kan göra bättre. Vi kommer på att i dessa förhållanden, när medströmmen ökar ju längre man seglar styrbord, så ger det en vindskruv åt höger. Alltså är det tvärtemot vad min intuition sade mig högerkanten som gäller. Den nya strategin gör att vi kan segla in på 4:e resp 3:e plats i race 2 och tre. Långt över förväntan!

 5.Vinnarna p sjn

Betydelsen av kommunikation i båten
Kommunikationen flyter på bra och vi pratar hela tiden om vad vi kan göra bättre. Båtfarten är fin. Vi snackar oavbrutet. Samtalsämnena rör sig om vägval, kompasskurser och trim. Var finns trycket? Ska vi göra ”gybe set” eller ”bear away”? När gippar vi? Ska vi gå på höger eller vänsterbojen efter länsen? Slår vi i lä om styrbordsbåten eller duckar vi och i så fall varför? Denna långa rad av beslut avgör ändå hur det ska gå i kappseglingen. Kommunikationen är viktig. Snacket funkade bra idag och lyckliga seglar vi in mot hamnen.

6.Seglarmiddag

 

Socialt på hamnkrogen
På lördagskvällen samlades de flesta seglarna på hamnkrogen för trevlig middag och gott tjöt. Martin flirtade med servitriserna så att de kunde klämma in oss på ett långbord på terrassen. Mysigt! Five seglarna är mycket sociala av sig och det gillar vi!

 7.Tomas och Linnea

Först apa och sedan sist ut – igen!
Söndag morgon och vi möts av ett helt blankt Öresund. Ingen vind. Flagga AP på land. Vi får åter igen tillfälle att öva våra sociala skills. Jag drar några pappavitsar utanför klubbhuset och en skrattande skåning som hört eländet kommer ut och delar med sig av sina. Stämningen är på topp. Pang! Apan går ned och det fyller i en sydlig bris på 2-5m/s. Bråttom, bråttom. Vi är sist ut om igen…

 8.Spi-action

Rätt strategi ger resultat
I race 4 är strategin klar. Sydlig vind och nordgående ström innebär tidig start och att speeda in i vänstra hörnet. Vi söker en tidig position i starten, åker på en aggressiv luffning som tvingar oss att slå och ta ny position lite högre upp på linjen. Fixar dock en ganska god lucka i lä och kan segla fort mot vänster. Strax innan layline måste vi dock växla om från speed mode till high mode då ett gäng båtar i lä gått betydligt högre än oss. Vi lyckas ändå hänga kvar ända ut till hörnet och kan slå på layline, lite överseglade. Vi leder! Malin och Johan har träffat en bättre layline än oss och närmar sig från lä. Det är tätt med båtar bakom. Vi vill helst göra en gybe set för att komma ut i starkare medström på länsen, men med tanke på vår starkt begränsade träningsmängd tillsammans och ärligt talat rätt usla boat handling, så vågar vi inte gippa till babord direkt, så för att undvika trubbel beslutar vi att börja med en kort styrbord och gå på tidig gipp. Malin och Johan som är betydligt vassare i sin båthantering fixar dock sin gybe set, vilket är rätt och de kan passera oss på länsen. Vi håller placeringarna i mål. Vi är tvåa i race 4! Underbart!

 9.Krysskamp

Klockan går – då satsar vi allt…
Klockan börjar bli mycket och seglingsföreskrifterna säger ingen start efter kl 15. Vi inser att det bara kommer bli ett race till. Vi inser också att vi nu måste ligga väldigt bra till sammanlagt, då många blandat bättre resultat med sämre. Därför beslutar vi oss för att verkligen gå för det i sista racet och våga ta en lita högre risk i starten genom att starta först. Från den positionen kan vi utnyttja vår fina båtfart. Fler krigar om den positionen i starten och det blir riktigt tight. Vi lyckas precis försvara lä-positionen men är millimetrar från att köra på gate-båten. När starten går ligger vi med fladdrande segel utan fart längst ned i lä. Nu är det bara att gasa! Utan en enda båt i lä är det så mycket lättare att hålla farten! Vinden har ökat lite nu och vi har fullt tryck i båten. Linnéa står fullt utsträckt i trapetsen med armarna över huvudet och jag hänger fullt trots att det bara blåser 4-5 m/s. Vi är ju lätta!

 10.Lns mot land

Plan båt och rätt strategi ger klar vinst i sista
Vi jobbar stenhårt på att hålla båten plant och tittar över akterspegeln för att verkligen försäkra oss om att så är fallet. Vi går nu sjukt fort och med farten kommer också höjden. När vi är på layline kan vi slå först och gå före hela fältet. Nice! Vi leder nu med lite större marginal än i förra racet och kan enkelt hinna före fältet och göra en gybe set vid kryssmärket. Vi drygar ut ledningen och kan vinna seglingen med bred marginal, med nån minut eller så. Rätt go känsla att ha gått i mål, börjat inseglingen och i höjd med sista märket möta tvåan i racet, de tungt meriterade bröderna Bojsen-Möller. Nästan ett ”horizon-job”

 11.Portrtt Tomas och Linnea

Vilken känsla – totalvinst!
Ändå har det inte riktigt sjunkit in ännu att vi förmodligen vunnit hela regattan. Overklig känsla. Att kunna göra detta ihop med sin dotter är en ynnest och känns helt fantastiskt. En euforisk känsla börjar infinna sig.

 12.The Winners

Varför vann vi?
Jag frågade Linnéa i samband med att jag skriver dessa rader vad hennes intryck av vårt lilla äventyr i Borstahusen var. Hon svarar då så här: ”Det som leder till vinst är: Ingen träning, sist ut, först in”. Haha, hon är för rolig tänker jag.

Min analys ar snarare:

-En lätt besättning är snabbt i lätt vind. Vi väger 75+63=138kg, vilket jag gissar är ~30kg lättare än snittet vid denna regatta och många är naturligtvis ännu tyngre. Vår vikt funkar ju naturligtvis inte i hårdvind.

-Våra Blixtsegel funkar fantastiskt. Enkla att trimma och är snabba!

-Väl fungerande kommunikation ombord är troligen den viktigaste nyckeln till framgång.

 13.TAck fr pris

TACK!
Vi vill rikta ett stort tack till arrangören Borstahusens SS som gav oss en kanonhelg med perfekta arrangemang och glad och god stämning! Tack alla glada 505 seglare! Ni är bäst! Tack 505 förbundet för att ni fixar 505 cupen och så mycket annat för oss! Tack Per Wester för att du föreslog en så bra gast till mig! Sist men inte minst vill jag tacka Torgny Nordström som i år sponsrar Parbleu SWE 505 CUP med totalt 10 000 SEK i prispengar.

Alla resultat här: https://www.sailarena.com/contentassets/ef8f534c7d4b42adba1fdf79c297b310/sailwave-final-results-for-swe-505-cup-2-at-borstahusens-segelsallskap-2022.pdf

 

Euforiska Seglarhälsningar,
Tomas och Linnéa

Träningsläger i Holbaek 28 – 29 maj

Trnlgret Holbaek
Två svenska team åkte över och deltog i danskarnas årliga träningscamp i Holbaek, endast 8 mil från Helsingör om man tar den överfarten. Martin Fridh/Mats Dahlander samt Axel Hultgren tillsammansmed  undertecknad, Lars Hultgren.

Btparken Holbaek trnlger
Blåsig inledning gav inblick i en världsmästares förberedelser
Det tjongade rejält på lördagsmorgonen så vi kunde rigga i lugn och ro innan vi blev utsläppta på fjorden. Den oerhört skicklige Jan Saugman ställde upp som tränare. I väntan på avtagande vind så blev det meteorologiföreläsning och vad man kan och bör läsa på inför en regatta avseende lokala förutsättningar; ex strömförhållande, ev. tidvatten, fronter som passerar under dagen, landpåverkan och sjöbriseffekt. Trots danska språket hängde vi halvdanskar, eller vad ni nu kallar oss skåningar för, med bra.

Samling i Holbaek 2022
Korta race med fördel
På eftermiddagen begav vi oss ut och så seglade vi en massa korta race med fördel vid någon ända på startlinjen och då var det ju detsamma vid gaterundningen sedan. Att det var närmst vid ena bojen. Få av oss 10 klarade av detta i de förhållandena som rådde, 7-12m/s, mycket byig vind. Vi var väldigt glada om vi hamnade inom gaten, om vi säger så.....

Gippa i maxfart
Vi fick också oss tillsagt att gippa mycket snabbare i de förhållandena. I max fart är där väldigt lite tryck i storen och då är det enkelt (om modet finns). Det fanns 3 rescue-båtar som kunde hjälpa oss om något gick snett. FEGA INTE således. Träna som du vill tävla. På kryssen max ut med focken i sidled och mycket rake, lyft cb lite så att det blir balans i båten.

Frberedelser trningslger
Hygge och bobåtar
Så småningom kom vi in till hamnen och på kvällen blev det gemensam middag (Tack Fabiola o Michael!) och genomgång av dagens övningar. Vi lite långväga kunde övernatta i bo-båtar i hamnen – kanon!

Fridh leder
Lättvind med trim
På söndagen var det lättvind och samma upplägg med 2 varvsseglingar om ca 25 min. Vi hann väl med 7-8 stycken. Saugman körde och tittade på trimmet och gav oss individuella tips på vår ”set up”. Mer prebend var återkommande för många. Efter 4 timmars träning så blev sista rundan hamnrace. Bojsen-Möller först så klart, men skåningarna bra framme också. Sol och värme när vi kom in, hoppet återkom vädermässigt, yes!!!

Trningsrundning
TACK!
En jättetrevlig helg med mycket segling, fantastiskt välkomnande och mycket danskt hygge. Stort tack till Jan Saugman, Holbaek Sejlklub och deras funktionärer som körde säkerhetsbåtar för oss samt Fabiola och Michaela såklart.
Vi kommer gärna tillbaka.

Lars Hultgren , den äldre i SWE 8923

Parbleu SWE 505 CUP 1 2022 = Saltsjöbadsregattan

Parbleu SWE 505 CUP 1 - Saltsjbadsregattan
505-klassen kom tillbaka till Baggen redan sju månader efter KSSS OCR hösten 2021. I höstas stod Peter Bökmark/Martin Persson överst på prispallen. De hade övervunnit sina komplex för Baggen. Här följer deras berättelse om årets första CUP-tävling – återigen på Baggen - och återigen med en seger som slutresultat.

Fina förutsättningar
Årets första Cup-segling genomfördes på Baggen (Saltsjöbaden). Prognosen ett par dagar innan var ihållande regn i två dagar. Men Baggen visade sig istället från en väldigt bra sida, en molnig lördag och sedan en söndag med massor av sol. Det var fina förutsättningar för att genomföra planerade sex delseglingar, och att kämpa om det nyinstiftade Parbleus vandringspris donerat av Torgny Nordström samt dessutom tusen kronor till vinnarna. På lördagen gick det undan på fjärden och då fanns det gott om tid för oss Five-seglare att lära känna varandra ännu bättre innan det blev läggdags.

 Parbleu vandringspris xxx

I god tid för att undvika missar
Men låt oss ta det från början. Vi startade resan från Göteborgstrakten fredag förmiddag. Vi brukar försöka vara på plats i god tid inför tävlingar. Vi har en förmåga att alltför ofta dra några tampar fel väg när vi riggar, så därför behövs tid. Vi lyckades faktiskt dra allt rätt denna gång inför lördagen, men inför söndagen när vi hade haft loss spinnakern för att tejpa den blev det galet, och detta märkte vi ju först på sjön…jobbigt!

 

Segla i nuet
Lördagen: Vi genomförde fyra seglingar med traditionell startlinje. Kryss/länsbana med tre varv. Vindarna från nordost, en bra vindriktning på Baggen, vind 5-8 m/s med byar på 12, sedan på det vindskift på uppemot 30 grader åt varje håll. Med andra ord, det var svårseglat. Vi insåg att det är svårt att lägga en strategi innan start, inte ens att fem minuter innan start bestämma sig för vilken ända av startlinjen som är mest fördelaktig. Här gällde det att segla i nuet, kolla vilka byar som är på väg mot startområdet alldeles innan start och sedan ta oss an seglingen del för del. Försöka hitta takten, ta både byar och vrid på rätt sätt. På kryssen var det mycket jobb med trimmet, främst storskot och kick, men även fock ut för att öka spalten i byarna. Att hitta bästa mastlut var en utmaning då byar kom och gick.

 

PA071029 Moment
Rätt bog på länsen gör skillnad

På länsen gällde likartat,  att leta byar och vindvrid. Vi fick med oss ett bra exempel. Vi kommer för styrbord inför rundning av kryssmärket (dikt bidevind). Martin noterar att det kommer rejäla byar på sb-sidan av banan, vi tar beslutet att gippa efter kryssmärket. När vi hade fått upp spinnakern och vindbyn träffade oss så kunde vi gå nästan rakt på länsmärket, och den byn höll nästan hela vägen till märket. Vid ett annat tillfälle, Martin noterar att vår kurs för styrbord  är väldigt låg mot kryssmärket i förhållande till tidigare under dagen. Vi beslutar oss för att bara falla efter märket och sätta spinnakern. Den vindriktning som vi då låg i gjorde att vi pekade precis på mot länsmärket. När det sedan vred tillbaka gippade vi, och hade fått en grymt bra start på den länsen. Det fanns väldigt mycket tjäna på rätt beslut under dessa dagar och det gällde både kryssar och länsar. 

 

Strategin kom och resultaten
Redan efter första seglingen började trots allt en strategi forma sig hos oss. Vi startar vid startfartyget oberoende av fördel på linjen, för att ha valmöjligheten att lättare kunna slå oss fria och gå på vrid och byar. Vi kom sedan att hålla oss mer åt styrbord av banan under kryssen, här kom i snitt fler byar med vrid åt rätt håll.

 

Lördagen var för oss den kanske bästa tävlingsdag vi någonsin haft i vårt seglarliv, fyra spikar. Vi gick både fort genom vattnet och dessutom bra vägval, trots svårseglade förhållanden. 

 

Middag gemensamt
Samvaron med seglarkompisar är så viktig
KSSS bjöd på Aftersail med dryck och grillad korv, och med detta kom ett jättetrevligt mingel med de andra klasserna Stare, J70 och OK. Därefter fanns det gott om tid för fortsatt kul och skoj, vi hade en härlig eftermiddag med 9181 och 9117, bl a med ett plums i Baggen efter bastu.

 

Senare träffades vi som kunde i ett större Five-gäng på restaurang Holmen, väldigt kul. Dessa träffar kombinerat med tävling och kvalitetsträning är viktigt i vårt gemensamma bygge av att utveckla vår svenska Five-förmåga, vi har ju alla fortfarande en bra bit upp till de bästa tyskarnas nivå.

 

Illustration Wester
Rundningar kan vara avgörande
Söndagen: Kortare banor, bra val då vindhastigheten var instabil, och den dog senare på dagen. En häftig händelse inträffade under första seglingen i slutet av första varvet. I princip alla båtar kom in till rundning av länsmärke (ingen gate) samtidigt. Vi gjorde det gemensamt väldigt snyggt: inga krockar, inga hårda ord. Men det är klart att de av oss som planerade och positionerade sig bäst kom ut som vinnare ur den rundningen. Denna femte segling vanns av Per och Lars Wester i 9002 som var ”havet” före. Sjätte seglingen vann Tomas Franzén och Lars Lindgren i 9222, som tog sin första vinst i Five-cupsammanhang, grattis!

 

Att komma till Baggen en försommarhelg och segla Saltsjöbadsregattan tror jag passar många fler Five-seglare väldigt bra. Mycket trevligt och bra arrangemang. 

Prisutdelning 2

Alla resultat på: https://www.ksss.se/globalassets/resultatarkiv/2022/sailwave-results-for-saltsjobadsregattan-2022-at-2022-505ok_3.html

Peter och Martin i 8962

Träningslägret i Träslövsläge sett från SWE 8974

9038
Här berättar
nygamla 505-seglarna Thomas Widstrand och Sten Wallin om årets läger, den 22-23 april. Ett läger som gav mycket segling och nyttig träning!

 

8974
Skönt delta med egen båt
Det var andra gången vi var med på träningsläger i Träslövsläge. Förra året fick vi låna förbundsbåten SWE 8585. Det var väldigt roligt, men vi insåg att vi tappat mycket seglingskänsla och taktiska kunskaper, sedan det begav sig! Denna gång kom vi med egen båt – SWE 8974 - som vi nästan börjar känna oss invanda med!

 9117

Bra att slippa runda
Lördagen inleddes med att vi var lite sent ut på banan trots bra 'meck' innan. (Attan att man inte kan vara 100% förberedd.) Sedan följde bra övningar med tonvikt på race, där det för oss var väldigt bra att vi slapp runda första märket när vi låg efter, utan kunde gå ned på läns samtidigt som ledarbåten. Det blev mer träning och mer 'nerv', som vi upplevde som väldigt positivt.

9187-kryss 

Goda råd
Trots en malör vid ett märke där det blev en kollision, så känner vi att avrostningen går bra och vi kan ta åt oss av de goda råd som kommer från följebåten. (Mera kick, sitt längre fram i båten, luta inte så mycket, starta i tid.....) Tacksamma för detta!Tyvärr var vi tvungna att åka hem direct efter träningen så vi var inte med på kvällens middag,  men gissar att det blev förbrödring, som vanligt efter ett intressant årsmöte.

Hemsidan - trningslger 2

Hårdvind och jämnare
På söndagen kunde vi sticka ut i tidefter att lyssnat på en granne på parkeringsplatsen, som inte tyckte att deras staket skulle användas för att torka våta seglingskläder på. Det blev en väldigt blåsig dag som gav mycket, när det gäller träning av hårdvind. Tydligen hade instruktionerna från lördagen satt sig någorlunda i huvudet, för vi kunde nu hänga med hjälpligt på kryssarna, även om vi har en hel del kvar att lära, speciellt hur man seglar undanvind. Detta märktes tydligt! Mer bra instruktioner och övningar och vi känner hur en del gamla sanningar börjar komma tillbaka.

 9181

Tack med önskan om mer undanvindsträning
Några dopp såg vi under dagen, men vi slapp faktiskt själva denna gång och avslutar med ett stort tack till Lasse och övriga arrangörer. Väldigt bra ordnat och bra vatten för träning.

Kan vi få lite mer undanvindsträning nästa gång, så blir vi än mer helnöjda. Hoppas att båtarna som var tvungna att gå in andra dagen fick ordning på grejerna igen- så ses vi snart!

 

Thomas och Sten i SWE-8974 

505-året 2021

Slr 2
En säsong då Sverige tog silver på NoM, då mix-team vann både i Sverige och i Norden, då förbundet skaffade en andra utlåningsbåt, då en 505 köptes som klubbåt, då fler Fivar än på många år seglade längs våra kuster och då Robline SWE 505 CUP fick sina femte mästare. Häng med på en tillbakablick på hela 505-året 2021!

Malin och Johan - ny bt

Förhoppningar
2021 hade styrelsen tecknat avtal med Robline om samverkan kring Robline SWE 505 CUP, med fina priser och rabatt till alla 505-seglare på Roblines linor hos Båths. TACK! Alla såg verkligen fram mot säsongen. Då kom den nya Corona-smittvågen med tävlingsförbud under våren. Båtmässan i Göteborg fick ställas in och båda vårens Robline SWE 505 CUP-tävlingarna drabbades. Björlanda kiles tävling flyttades till september, medan tävlingen i Borstahusen ställdes in. Styrelsen försökte att under omständigheterna skapa en så bra tävlingssäsong som möjligt 2021, men säsongen fick återigen sin tyngdpunkt på hösten.

 

MVI 0007 MomentTräningslägret 17 - 18 april i Träslövsläge
Det blev ett läger! Lite annorlunda med alla genomgångar och all mat utomhus, men med bra väder gick det utmärkt. Viktigast av all - vi fick träna ihop. Det kom tretton team från hela 505-Sverige, men inga danskar pga. karantänsregler. Stämningen var förväntansfull. Kanske skulle det bli en bra tävlingssäsong, trots allt. Fredrik Fock – en av Sveriges bästa 470 seglare - tränade oss och vi fick testa en del nya och bra övningar. Fredrik verkade t.o.m. lite sugen på att känna på Fiven själv. Nästa år fortsätter vi traditionen med gemensamt vårläger i Träslövsläge – TACK Träslövsläge BS för att vi alltid känner oss så välkomna. 2022 hoppas vi på danskt deltagande också.

 

Int 505 DayThe international 505 Day – 5th of May – succé i hela världen
Den internationella 505-dagen blev en succé. Det var 505-kappseglingar med start 5.05 på tre kontinenter. Massor av fina 505-bilder postades på FB och det var ett stort internationellt 505-möte på Zoom, med ca 120 deltagare från minst 15 länder på fem kontinenter. Mötet hölls samman av Russ Clark från Storbritannien på ett mycket skickligt sätt. Massor av 505-glädje och energi spreds.

Zoom-mtet 2
Idén om 5 maj som internationella 505-dagen lanserades först av Ian Gregg i Australien 2015, men fick inget genomslag. Ovetande om det tog Diana J Sewell i Storbritannien ett initiativ 2020 att posta foton på FB den 5 maj. I år tog Internationella 505-förbundet idén vidare och lanserade den brett inom 505-världen. Internationella 505-dagen har kommit för att stanna!

 

Tomas och Johan portrttTyska mästerskapen – årets största tävling i Europa
Årets största 505-regatta, 44 båtar från 5 nationer seglade Tyskt mästerskap som en del av Warnemünde Woche. Tre svenska team mätte sina krafter mot internationellt motstånd, viktigt inte minst med tanke på det inställda EM-et. Tomas Grundel/Johan Strömdahl lyckades bäst med en sammanlagd 9:e plats efter fem seglingar med resultat inom topp 10. Peter Bökmark/Martin Persson slutade 12:a, men hade en fjärdeplats som bästa resultat och ytterligare två seglingar inom topp 10. Tredje svenska teamet, Thomas och Oskar Lundberg blev totalt 26:a.

Dansk-svenskt hygge
Wolfgang Hunger/Holger Jess vann klart före Jan Philipp Hoffmann/Felix Brockerhoff och med Lutz Stengel/Frank Fellen på tredje plats. Tre tyskar först, men på plats fyra var det franskt genom rutinerade teamet Philippe Boite/Marin Carnot. Hunger/Jess är det team som presterat bäst på stora internationella seglingar 2021. Men de har t.ex. inte mött Peter Nicholas/Luke Payne, AUS, inte heller EM-vinnarna från 2019 Roger Gilbert/Ben McGrane, GBR, eller de bästa amerikanerna. Vi får vänta till VM i Cork 2022 för att få reda på aktuellt styrkeförhållande mellan de bästa 505-seglarna i världen.

Alla resultat på: https://www.manage2sail.com/de-De/event/WarnemuenderWoche2021#!/results?classId=b8895935-a389-4ab3-a148-5c8544a0d9a5

 

Hornet r vrt - Malin och JohanSM i Åmål – Malin Broberg/Johan Röök är första mixteamet som vinner ”Hornet”, men Peter Nicholas/Luke Payne blev Internationella Svenska mästare
Vårt SM 2021 var en av de tre mest internationella 505-tävlingarna i världen 2021, med deltagare från 5 nationer. De andra två med samma internationalisering var Tyska mästerskapen och Kieler Woche.  Fint sällskap! Det blev ett SM med mycket vind för de 29 båtar som kom till start – en dag fick ställas in pga. för hårt väder.

Pete och Luke
Vi seglade internationellt SM, vilket innebar att vinnarna blir Internationella Svenska mästare och om det är en utländsk besättning blir det ingen plats i Seglingens mästare. Bästa svenska besättning vinner vandringspriset ”Hornet” och är bäst i Sverige. Lite krångligt och något som vi ska undvika i fortsättningen. Det blev i alla fall en riktig seglingsfest på vattnet och även en seglarfest på lördagskvällen med nästan alla närvarande – så kul! Peter Nicholas/Luke Payne, AUS, är ett av världens bästa 505-team – särskilt i mycket vind. De var svårslagna och vann tävlingen klart. Mycket lärorikt för oss andra att se dem och diskutera trim med dem. De fick dock se sig slagna i två delseglingar av åtta. Den ena segern tog Per och Lars Wester och den andra Malin Broberg/Johan Röök.

SM-bild ml
Malin och Johan blev tvåa totalt och därmed bästa svenskar. De står nu som svenska mästare i inteckningen på klassiska vandringspriset ”Hornet”. Det är första gången en mixbesättning är bästa svenska team på ett SM. Jättekul – GRATTIS! Även på tredje plats var det ett mixteam – Fabiola och Mikael Wonterghem från Danmark. Tvåa bland svenskarna var Peter Bökmark/Martin Persson (totalt på femte plats) och trea Ebbe Rosén/Olle Wenrup (totalt på sjätte plats). Ebbe och Olles placering imponerade i väderförhållanden som inte hör till deras favoriter längre.

SM-blst
De senaste tre årens vinnare, Tomas Grundel/Johan Strömdahl, KSSS, hade inte lyckan med sig och de gör nu ett planerat uppehåll i sin 505-satsning, till förmån för familjeliv. 505-Sverige hoppas på come-back inom inte allt för avlägsen tid! Bra arrangemang av SS Åmålsviken som fint lyckades hantera att köra ett kombinationsarrangemang med 606-klassen – stort TACK!

Alla resultat på: https://www.ssav.se/globalassets/ss-amalsviken---segling/sm-505-606-2021/resultat-505/resultat505.html

 

Lars och AxelDanska mästerskapen – snacka om gemenskap!
Samverkan med de danska 505-seglarna har varit och är mycket viktig för uppbyggnaden av 505-klassen i Sverige. Det var fyra svenska båtar som tog sig över sundet till Holbaek och Danska mästerskapen (DM). Två tyska team var också på plats.

För att få ihop DM-kraven lånade Sverige ut ett team till Holbaek Sejlklub och vips var ett formellt DM i hamn – vilket samarbete. De danska toppseglarna är svåra att rå på. Jörgen och Jacob Bojsen Möller ställde upp med en sprillans ny båt, som de just utrustat färdigt och vann trots det klart. Fem segrar av åtta möjliga. Jan Saugmann/Christian Limbrecht Mogensen, på silverplatsen var, 4 poäng efter. Malin Broberg/Johan Röök lyckades bäst av svenskarna med femte plats. Härligt hygge tillsammans med danskarna och ett lyckat arrangemang.

Alla resultat på: https://www.manage2sail.com/de-De/event/DM505#!/results?classId=93b0e596-0757-4313-941c-757382aaaab3

 

Kamp p BKSS SWE 505 CUPRobline SWE 505 CUP i BKSS – en fullträff för Per och Lars Wester och en dambesättning på pallen
Det var lätta vindar i Björlanda kile den 4-5 september, till skillnad från SM och det blev riktigt jämnt. Per och Lars Wester seglade övertygande och hade fantastiska undanvindar då de oftast hittade trycket bättre än alla andra. Fyra segrar av sju möjliga, men också två femmor och en fyra. Det kunde dock ingen rå på och det blev seger med 2 poäng före Peter Bökmark/Martin Persson.

Rundning
Johan Röök hade inte möjlighet segla båda dagarna, varför ex-olympiern Agneta Engström rekryterats in som gast till Malin Broberg. Malin och Agneta skrev historia genom att vara första dambesättning på pallen i en CUP-tävling i Sverige. De blev trea, tre poäng efter Peter och Martin.

Pristagarna BKSS
Detta innebar också att BKSS-seglare lade beslag på alla pallplatser på hemmaplan. För Per och Lars måste det ha varit en extra skön känsla att få lyckas fullt ut – de har många fjärdeplatser på större tävlingar. BKSS är klubben som vet hur man med små resurser får nöjda seglare – bra banor, ordentligt med mat efter seglingarna och en välkomnande stämning! TACK!

Resultatet från tävlingen finns på: http://www.bkss.se/wp-content/uploads/2021/09/Resultat-SWE-505-cup-1-2021_v2.pdf      

 

Andes och JAcob 9013Kieler Woche – flyttad Euro Cup-segling med Anders Nilsson/Jacob Reuterskiöld som enda svenskar
Denna mastodontregatta, som var en av årets två genomförda 505 Euro Cup-regattor, flyttades till början av september. Tyvärr samma datum som Robline SWE 505 CUP i Björlanda kile. En svensk båt valde att åka på regattan, Malmöteamet Anders Nilsson/Jacob Reuterskiöld. Det blev placering 15 i det 27 båtar starka fältet. Anders Nilsson har skrivit om regattan och analyserat de egna insatserna i en mycket trevlig artikel på sin blogg Öresund regatta. http://sundetregatta.blogspot.com/2021/09/kieler-woche-2021-international-505-en.html

Anders och JAcob p vg till Kiel
Alla resultat på: https://www.manage2sail.com/de-DE/event/kiwo2021#!/results?classId=fe0edfb1-fcb9-410a-b175-2772f8614325

 

Wester NoMSilver på Nordiska mästerskapen i Espoo, Finland, genom Per och Lars Wester
Två svenska team tog färjan över till Helsingfors för att segla årets Nordiska mästerskap. Samma sak gjorde dubbla danska världsmästaren Jan Saugmann med gast Christian Limbrecht, säkert med en seger i sikte. Det blev dock inte riktigt så. Vädret gynnade inte arrangörerna och seglarna.

NoM Rundning
Lördagens tävlingar fick ställas in pga. stiltje och dimma. På söndagen var det fortfarande dimmigt, men nu fanns det vind – skiftande i både styrka och riktning. Efter två seglingar låg Per och Lars Wester lika med Saugmann/Limbrecht och efter tre var de i ledningen med två poäng. Det var sen eftermiddag och färjan var bokad.

Per ch LArs portrttPer och Lars chansade och var med i sista seglingen. En dimmig historia med en banändring som alla utom finska teamet Rosemarie Hartman/Tuomas Laurila missade. Hartman/Laurila vann därmed seglingen och seglade upp från fjärde till första plats totalt. Första vinsten till ett mixteam på NoM. Det blev en fin andraplats till Per och Lars och det danska teamet fick nöja sig med tredje plats. Den andra svenskbåten, Galen Mack/Colin Treseler slutade femma i det 15 båtar stora fältet.

Kompletta resultat på https://www.manage2sail.com/en-US/event/EMKSyysregatta2021#!/results?classId=38f44cc3-2b89-4cf6-8c2f-53ec6bf1aa65

 

KSSS OCRKSSS Olympiska – tuff avslutning på Robline SWE 505 CUP
Martin Fridh/Mats Dahlander från Skåne avslutade lättvinds-CUPen i BKSS med en seger och inledde i avslutningen i KSSS med en tvåa och en etta i de riktigt tuffa förhållandena på Baggen. Imponerande! Så långt låg de lika med Peter Bökmark/Martin Persson, men sedan blev det kapsejsningar för Fridh/Dahlander och tufft att ta sig i mål.

Peter och Martin IMG 0053Peter och Martin var tillsammans med Malin Broberg/Johan Röök de enda team som riktigt klarade de byiga sydostvindarna på 10-15 m/s, utan att gå runt. Efter dag 1 ledde Peter och Martin före Malin och Johan och med Martin och Mats på plats 3. Peter och Martin tog också ledningen i totala CUP-en, på samma poäng som Malin och Johan men med fler vinster.

På söndagen blåste det lika mycket och några team valde att stanna iland för att spara materialet. Malin och Johan inledde med seger i första racet och återtog totalledningen, men när deras ena spinnakerbom gick av hade de ingen chans att matcha Peter och Martin, utan slutade tvåa i de två avslutande seglingarna och totalt. Peter och Martin vann både de avslutande två racen och regattan. Thomas och Oskar Lundberg från hemmaklubben KSSS seglade jämt strax under de två i toppen och blev trea i regattan. Tack KSSS för att vi fick ha vår CUP-segling under KSSS OCR-regatta.

Alla resultat på: https://www.ksss.se/globalassets/resultatarkiv/2021/ocr-2021/sailwave-results-for-ksss-ocr-2021-class-505-at-2021_6.html

 

PM och MJRobline SWE 505 CUP 2021 – med nya vinnare: Peter Bökmark/Martin Persson
SWE 505 CUP genomfördes 2021 för åttonde året, i år med Robline som partner – stort TACK för fint stöd! Det var spännande in till sista seglingen. Segermarginalen för Peter och Martin blev en enda poäng före Malin Broberg/Johan Röök på andraplatsen. Malin och Johan vann CUP-en 2017, sedan följde tre år av segrar för Tomas Grundel/Johan Strömdahl och nu var det Peter och Martin som drog längsta strået. Det var deras första seger.

Ebbe och Olle portrtt


CUP-en har vunnits fem gånger av team från ostkustflottiljen och tre gånger av team från västkustflottiljen. Skåneflottiljens bästa placering hittills är en silverplats 2015.  Årets upplaga var den näst största i CUP-ens historia - 29 båtar deltog i minst en segling. Enda gången det varit fler var 2018, då 32 båtar var med i minst en segling. SWE 8926, Ebbe Rosén/Olle Wenrup är mest framgångsrika CUP-besättning genom åren – de har två segrar och har bara en gång varit utanför prispallen.

CUP-ens slutresultatet 2021 finns på hemsidan: http://www.int505.se/images/web/Robline%20SWE%20505%20CUP%202021%20FINAL.pdf

 

Trning BKSSBjörlanda Kile SS poängseglingar 2021 – en prestigevinst för Per och Lars Wester
På våren var bara träning tillåten och det blev många träningsracepå måndagskvällarna i BKSS. Oftast var Lasse Bjerke med i coachbåten och det blev mycket givande träning. På hösten var det skarpt läge med tävling igen.17 olika båtar deltog i de 6 kvällarnas 13 seglingar. 112 båtstarter har gjorts och i snitt var det 9 båtar per kväll och som mest 13.

Pongsegling 13 sept
Per och Lars Wester vann, 4 poäng före Fredrik Hansson/Sven Flood. På tredje plats Malin Broberg/Johan Röök. Tänk vad kul man kan ha en vanlig måndagskväll. Tack BKSS för att ni hela tiden under pandemin fortsatt köra aktiviteterna för oss 505-seglare!

Resultatet finns på: http://www.bkss.se/wp-content/uploads/2021/10/Poangsegling-5o5-2021v3.png

 

SLrVM = Västkustmästerskap – enklare och nyttigare kan det inte bli!
Coronapandemin fick västkustseglarna att 2020 återuppta traditionen med en riktigt sen säsongsavslutning, ett eget VM - ja, dvs. ett Västkustmästerskap. Årets upplaga, den 22 - 23 oktober, samlade 10 team från Skåne till Göteborg i Björlanda kile. Lätta vindar och milt väder för årstiden var de yttre förutsättningarna. Det blev fem jämna, kul och intensiva race, härligt eftersnack med tilltugg i klubbhuset samt nyttiga priser = frukt!

Sven och Fredrik trea med apelsiner
De fyra första seglingarna hade olika segrare. Peter Bökmark/Martin Persson vann första, Malin Broberg/Johan Röök andra, Tomas Berg/Urban Lagnéus tredje och Fredrik Hansson/Sven Flood fjärde. Peter och Martin avslutade med seger i sista racet som fick kortas pga. brist på vind. De var också totalt jämnast och vann på sex poäng. Tvåa Tomas och Urban, 10 p, trea Fredrik och Sven, 11p och fyra Malin och Johan också med 11 poäng. Stort TACK till BKSS som lånade ut följebåtar, bojar och klubbhus – ni är ovärderliga för 505-förbundets verksamhet i väst. Även stort TACK till våra egna superarrangörer, Lasse Bjerke och Per Wennersten och deras medhjälpare denna gång, Alain Dupuis och Göran Börjesson.

Alla resultat och bilder från tävlingen finns på: https://drive.google.com/drive/folders/1VSl_Hy8bIuIS8quIJV0oUuIXsSCyibfc?fbclid=IwAR0QJ8l0IgymCoIgfV0umYPtteCjoj2GLuLAEd4eTB7AyiNhKtuSG-e86ug

 

Holgerhelg13 båtar och 31 personer på trimhelg inomhus med Holger Jess, 6 - 7 november
Detta var en aktivitet planerad för hösten 2020, men pga. Coronasituationen fick vi skjuta den ett helt år. Johan Calvert ställde upp med lokalen, dvs. hans företag Smart Inrednings lokaler i Kungälv.

Ganska imponerande med 13 Fivar inomhus, varav nästan alla riggade. Holger Jess är tyskt noggrann och berättade om alla viktiga mått för ett bra grundtrim och hur man sedan kan arrangera trimfunktionerna.

Så mycket information och så mycket som kan förbättras. Helt fantastiskt att Holger Jess, fyrfaldig världsmästare, kom och hjälpte oss – TACK! Holger berättade att när han började segla 505 var Långedrag världens 505-centrum. Där seglade Krister Bergström och Kalle Nilsson – de allra bästa 505-rorsmännen i världen på den tiden.

 

garbyten Carl-Magnus Sngeclint till vrFörsta klubbåten – köpt av Gefle SS
Gefle SS fick sin första 505 våren 2021 när ordföranden i klubben, Carl-Magnus Sångeclint, köpte klassiska Lindsaybåten SWE 8352 från Finland. Säsongen 2022 seglas SM och Nordiskt mästerskap i Gävle 8 - 10 juli under samlingsnamnet ”No Emission Race”. Det blir ett stort evenemang som vi hoppas lockar många 505-team, både svenska och utländska. För att klubben ska få i gång fler egna 505-seglare har Gefle SS under hösten 2021 köpt en uppdaterad äldre båt som klubbåt. Det betyder att såväl ungdomar som vuxna får känna på riktigt go’ segling på hemmaplan och förhoppningsvis leder det till fler Fivar i Gävle, i bästa fall redan till säsongen 2022. Ett fantastiskt kul initiativ av Carl-Magnus Sångeclint och Gefle SS.

 

Nya 505 2021Rekord i antal köpta/sålda Fivar
Under 2021 har förbundet kännedom om 25 köp/försäljningar och totalt har sex nya båtar kommit till Sverige medan en har sålts till Finland och en till Danmark. Fyra båtar har importerats från Danmark och Finland och i två fall har från början utländska seglare bosatta i Sverige tagit hit sina båtar. Av de fyra nya båtarna är det tre nya team och ett som bytt upp sig till nyare båt. Under året har en båt sålts till ett segelsällskap – Gefle SS – se ovan! Föredömligt! I tre fall har aktiva team sålt till nya aktiva team. Totalt innebär försäljningarna att det kommer att det blir fler aktiva Fivar i Sverige. Hade förbundet vetat om fler bra båtar till salu hade fler båtar kunnat omsättas.

 

Provsegling 8585Båtutlåning, provseglingar och träning
505-förbundet köpte under 2021 in en andra utlåningsbåt – SWE 8694. Förbundets två lånebåtarna har använts huvudsakligen av fem olika team under säsongen. Tre av dessa har skaffat egen båt därefter. Förbundets båtar har också lånats ut till utländska seglare på SM. Lånebåten SWE 8585 drabbades av ett mastbrott under utlåning, men detta har lösts på ett bra sätt genom vår partner Atlantica som försäkrar lånebåtarna. TACK!

Provsegling BKSS 2021
Under 2021 har två större provseglingstillfällen genomförts, där seglare kunnat testa 505. Båda på västkusten. Dessutom har det varit provsegling för olika besättningar individuellt vid flera tillfällen. Mest speciella testtillfället var i Malmö, när ett FD-team från Holland, på Sverigesemester, fick känna på en 505. Senare lånade de en båt och var med på SM i Åmål.

Provsegling GKSS
Den traditionella provseglingen sista måndagen före midsommar (21/6) i Björlanda kile samlade ett 10-tal seglare som fick prova att segla 505 i olika kombinationer. Ett team hade redan skaffat en äldre 505 och de var sedan med på måndagar i BKSS. 505-klasssen var också inbjuden till VKSF och GKSS gemensamma provsegling i Långedrag 29 augusti, tillsammans med flera andra klasser. Tomas Berg seglade med ett antal ungdomar som alla uppskattade att känna på en skön trapetsbåt.

Trning Sam
Sju båtar i Björlanda kile fick proffsig hjälp under en träningsdag - den 5 juni - med Sam Gilmour. I övrigt har träningen varit organiserad lokalt via det tre flottiljerna. Skåneflottiljen håller kontakt via mail och har samordnat sin träning i Råå och Malmö. Stockholmsflottiljen använder WhatsApp för kommunikationen och har tränat tillsammans i Saltsjöbaden. Göteborgsflottiljen organiserar sig via en Messengergrupp och har även visst träningsutbyte med Skåneflottiljen.

 

GruppenÅrsmötet och styrelsearbete
Årsmötet hölls den 20 maj via Zoom. 15 personer, alla röstberättigade, var närvarade. Bl.a. presenterades och diskuterades ett visions/strategidokument för 505-förbundet. Efter val och konstituering såg styrelsen för 2021 ut på följande sätt:
Ordförande: Galen Mack; V.ordf. och ansvarig för kappseglingsprogrammet: Tomas Franzén; Sekreterare: Lars Wester; Int. Sekreterare: Ebbe Rosén och Kassör: Sven Flood
Till styrelsen adjungeras: Flottiljansvarig väst: Tomas Berg och PR-samordnare: Per-Eric Törnström

Styrelsen har sammanträtt 12 gånger under 2021. Förbundet har varit representerat på Svenska seglarförbundets evenemang Seglardagen och Seglarträffen och vid dessa tillfällen varit aktiva i diskussioner bl.a. om nya regler för deltagande i Seglingens mästare, om förbättringar av Sailarena för tvåmansjollar, om hållbara regattor och om klassförbundens roll inom svensk segling.

 

Per-Eric Törnström
PR-samordnare Svenska 505-förbundet

Tävlingssäsongen 2022 – snart igång!

Slrkamp 2
Äntligen vår och en ny 505-säsong med både härliga seglingar i Parbleu SWE 505 CUP 2022 och ett internationellt program med VM och EuroCuper. Tag fram kalendern och boka in Dina tävlingar. Har Du ingen 505 än – låna en båt och var med – läs mer nedan!

Slrbild 3

Parbleu SWE 505 CUP
I år seglar vi fyra deltävlingar i vår svenska CUP. Vi har sponsring av 505-entusiasten Torgny Nordström och cupens namn kommer från namnet på hans Fivar – Parbleu. Genom generös sponsring blir det 1 000 SEK i pris till vinnarteamet i var och en av de fyra deltävlingarna. Förstapristagarna i hela Parbleu SWE 505 CUP 2022får 3 000 SEK, tvåan 2 000 SEK och trean 1 000 SEK. I cupen räknas bara de svenska teamen och prispengarna går alltså till bästa svenska team i såväl deltävlingar som i totala cupen. De fyra cup-tävlingarna är:

  • CUP 1 – KSSS - Saltsjöbadsregattan, 21 – 22 maj
  • CUP 2 – Borstahusen, 4 – 5 juni
  • CUP 3 = SM och Nordiska mästerskapen – Gävle, 8 – 10 juli
  • CUP 4 - Björlanda kile, 10 – 11 september

gr10

Segla och tävla i Classic-klassen
Fivar med nummer till och med 8545 räknas i Sverige som Classicbåtar och dessa har ett eget vandringspris i Parbleu SWE 505 CUP. Vi välkomnar fler team med äldre båtar att vara med och tävla både för att uppleva den härliga gemenskapen och för att lära mer.

PA060956
Årets första CUP-tävling har nytt fint vandringspris – Parbleu SWE 505 CUP 1 i Saltsjöbaden

KSSS är först ut som arrangör i årets Parbleu SWE 505 CUP, den 21 – 22 maj. Vårsegling i Stockholm tillsammans med bl.a. OK och Finnjolle bör locka många svenska båtar och kanske någon finsk? Tävlingen i Saltsjöbaden har ett nyuppsatt vandringspris, ”Parbleus vandringspris”. Det är en fin halvmodell av en 505, uppsatt av Torgny Nordström i år. Dessutom är det 1 000 SEK som prispengar till svenska ettan i tävlingen. Notice of Race och anmälan till denna tävling hittar Du via sidan: https://www.sailarena.com/sv/se/club/ksss/saltsjobadsregattan-2022/            

Hultgren stilstudie
Premiär i Borstahusen för – Parbleu SWE 505 CUP 2
Borstahusens SS står för första gången som värd för en SWE 505 CUP-tävling. Förhoppningen är att det kommer många svenska båtar och även en del danska till tävlingen den 4 – 5 juni. Precis som på alla Parbleu SWE 505 CUP-tävlingar vinner svenska ettan i tävlingen 1 000 SEK. Notice of Race och anmälan till denna tävling hittar Du via sidan: https://www.sailarena.com/sv/se/club/boss/5o5-cup-i-borstahusen2

Start 2 SM 2020
No Emission Race – missa inte SM och NoM i Gävle 8 - 10 juli
Gefle SS är en arrangör med höga ambitioner och gedigen erfarenhet av stora tävlingar. Klubben ligger nära fina seglingsvatten och det finns möjlighet att bo på klubbens område. Det blir ”after sail” varje dag och på lördagen är det stor regattamiddag. No Emission Race innebär också extra festligheter och ett slag för hållbar segling. Torsdag em. är Du välkommen att delta i en Tune up- uppvisningskappsegling i hamnbassängen i Gävle – med speaker, livemusik på land och massor av människor. Detta blir ett SM/NoM att minnas – bara att anmäla sig!

Hornet r vrt  alternativ - Malin och Johan
I år seglar vi öppet SM och öppet nordiskt mästerskap. Det innebär att internationella deltagare, inte bara från de nordiska länderna är mycket välkomna. MEN det innebär också att bästa svenska team blir svenska mästare och inbjudna till Seglingens mästare. Tänk också på att SM har ett fint vandringspris i Classic-klassen förutom det berömda ”Hornet”. Detta arrangemang är dessutom deltävling 3 i Parbleu SWE 50 CUP 2022 vilket betyder att bästa svenska team vinner 1 000 SEK.

Notice of Race och anmälan finns via https://www.sailarena.com/sv/se/club/gss/sm-och-nordiskt-masterskap-505/ För boende på klubbområdet, i stuga, båt, tält eller husbil/husvagn - maila: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Emils start
Låna en båt – var med och testa 505-klassen
Vill Du testa att kappsegla i 505-klassen? 505-förbundet har två båtar för utlåning, SWE 8585 och SWE 8694, båda på minimivikt och med bra segel. Är Du erfaren jolleseglare så är Du välkommen att höra av Dig: Maila Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

CF22072012-DSC 6027 Rundning
VM i Cork
Äntligen ett VM igen. Senaste 505-VM-et som kunde genomföras var 2019 i Fremantle, Australien. Därefter har både VM-et i Sverige 2020 och VM på Bermuda 2021 ställts in pga pandemin. Det blir en riktig seglarfest i Cork den 3 - 13 augusti i år. Anmälan är fortfarande öppen. Hittills är 56 båtar från 9 nationer anmälda. Två svenska team finns bland dessa, Malin Broberg/Johan Röök och Ebbe Rosén/Olle Wenrup. All info hittar Du på eventsidan: https://www.int505.org/2022-world-championship-cork/

Under VM släpps också den stora 505-boken – ”505 – Simply the Best”. Vill Du ha den – maila intresseanmälan till: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. Be sedan någon av de svenska teamen att ta med boken till Sverige.

Mikael och Tore EM 2019-2
EuroCup 2022 – Warnemünde en chans att möta internationell elit på nära håll
Tyskarna Wolfgang Hunger/Holger Jess vann årets första EuroCup-tävling som seglades i St Raphael, Frankrike, under påskhelgen. 32 båtar deltog i denna den första ”riktiga” internationella tävlingen efter Covid-pandemin.

EuroCup 2 avgörs i Riva del Garda den 3 - 5 juni och krockar tyvärr med Parbleu SWE 505 CUP 2 i Borstahusen. MEN EuroCup 3 seglas i Warnemünde 2 - 4 juli, dvs. alldeles före NoM/SM i Gävle. Info hittar Du här: https://www.manage2sail.com/en-US/event/WarnemuenderWoche2022#!/ Lägre anmälningsavgift gäller till den 15 maj. EuroCup 3 är ett arrangemang att satsa på om man vill möta brett internationellt motstånd på rimligt avstånd. EuroCup 4 seglas i Spanien (Costa Brava) 13 - 16 oktober. Kanske kan vara en solig avslutning på säsongen?

GAlen EM 2019-7
Våra nordiska grannars mästerskap
Det nordiska utbytet är både trevligt och givande och något som varmt rekommenderas. Danska mästerskapen (DM) seglas den 24 - 25 september i Hellerup – nära och bra för svenskar i sydligare delar av landet. En tävling med mycket ”hygge”. Finska mästerskapen seglas 3 – 4 september i Helsingfors. Nära för ostkustens seglare.

Alla evenemang presenteras efterhand på 505-förbundets evenemangssida, med länkar till anmälan, NoR etc Kika här: https://www.int505.se/events

Utöver ovanstående seglar vi poängseglingar Distriktsmästerskap och lokala regattor. Vill Du veta mer – maila Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

Per-Eric Törnström
Crew SWE 8651
PR-koordinator Svenska 505-förbundet

505 - en gammal dröm förverkligas

Full Planing
När Martin Fridh och Mats Dahlander började segla var 505 drömbåten. Här berättar de om hur de långt senare kom igång med 505-segling. Läs och inspireras!  Är Du intresserad av 505 – maila Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. så hjälper vi Dig också att komma igång med riktigt go' segling.

 

Drömbåten
När BOJKs Optimist- och E-jolle seglare hängde nere vid klubbhuset i Bjärred på 80-talet var det ingen av oss som hade sett en 505 i verkligheten. Ändå var den mytomspunnen och det häftigaste vi kunde tänka oss att segla. Man kunde ju trimma allt och den var snabb! Vi pratade om båten och läste i seglingstidningarna om Krister Bergström som var en legend. Båten var en ouppnåelig dröm.

 

Fre Tomas och LArts

Annat kom emellan

Det var där på BOJK som vi lärde känna varandra. Vi växte upp och efter enmansjollarna korsade vägen genom livet olika kölbåtar. Mestadels entypsklasser. Ibland var vi i samma besättning. Ibland värsta konkurrenter. Det har blivit många roliga seglingsprojekt med underbara besättningar genom åren och seglingen har givit oss så många fina upplevelser. Fiven glömdes bort.

 

Tvmansjolle
Vi hade missat tvåmansjolle
Men plötsligt någonstans mitt i livet blev det dags för något nytt. Vad skulle hända i andra halvlek? Två-mans-jolle var något vi båda hade missat helt och vi fick återigen upp ögonen för int.505 klassen, som är stor internationellt och har många aktiva seglare i Sverige. Båten är fortfarande häftig, men det var ännu viktigare för oss att hitta en klass med ett aktivt förbund, med en trevlig gemenskap både på hemmaplan och internationellt.

 

Trning hst 2021Provsegling med mersmak
Det visade sig att Fiven trots allt kanske inte var en ouppnåelig dröm. Tvärt om! Förbundet har lånebåtar så att man enkelt kan prova på. Tomas Franzén var mycket hjälpsam och såg till att vi fick segla på Råå där det finns en liten fleet av båtar. Ja! Det var verkligen en häftig och härlig båt att segla! Inte speciellt svår att komma igång i, men samtidigt verkligen något att bita i om man vill segla den till sin fulla potential. Vi seglar för att det är skoj, men vill också lära nytt och utvecklas. Vi var lockade!

 

Kryss 9171
Blött SM-inhopp och vi var fast
Två dagar senare gick SM 2020 i Vejbystrand så vi bestämde oss för att följa det från en motorbåt. Här träffade vi på trevliga seglare och en del gamla bekanta ansikten från ungdomsårens jollekappseglingar som också sökt sig till klassen. Det var fartfyllt i hårt väder gränsade mot kuling och oemotståndligt att se på. Julia på SWE-9107 skadade handen svårt i en vurpa, vilket tråkigt nog innebar att hon inte skulle kunde segla på söndagen. Hon tyckte att Sven som nu saknade en rorsman skulle få segla ändå och att det var onödigt att en ledig rorsman utan egen båt skulle stå på land.

 

Så kom det sig att Sven fick bada även på söndagen - flera gånger. Men han klagade inte även om hans vikarierande rorsman bokstavligen talat hade tagit sig vatten över huvudet. Det var inte idealiska förhållanden för en nybörjare, men det var så kul och hade effekten att vi samma kväll bestämde oss att köpa vår egen båt. Det firades med Champagne!

 

Glada miner
Enkelt att komma igång – alla hjälpte till
Många ville hjälpa oss att hitta en lämplig båt som var till salu. Vi ville ha en båt som var välfungerande och uppsatt enligt de vanligaste trimguiderna för att göra det så enkelt som möjligt för oss. Under SM hade vi träffat Holger Jess från Tyskland som är en av klassens proffs och eldsjälar. Han lovade hjälpa till och några dagar senare hade vi köpt en osedd båt från Tyskland och han förmedlade kontakten med en trevlig familj som hade köpt en 29:er som skulle till Lomma. De lastade släpet med båda båtarna och endast två veckor efter vår provsegling fick vi nu vår alldeles egna Five hemlevererad och en dröm gick i uppfyllelse! Så enkelt var det att komma igång. Ett stort tack till förbundet och alla hjälpsamma seglare.

 

BKSS hst 2020

Friskt vågat direkt
Vi satte etiketter på alla trimlinor och åkte raka vägen till cup-seglingen i Björlanda Kile där vi försökte rigga båten för premiärsegling i ganska hårda vindar. Det tog lördagen att göra båten och oss själva redo, men halva besättningen fick ändå segla eftersom Tomas B (SWE-8694) var oerhört seglingssugen men saknade sin gast. Det blev också en nyttig erfarenhet. På söndagsmorgonen flög vi ut ur hamnen, surfade hela dagen och kom i hamn med ett stort leende. Vi var nöjda med vår premiär.

 

SM i fint sllskap
Allt från sist till först 2021
Första säsongen har vi mest tränat med fleeten på Råå och åkt på Svenska och Danska mästerskapen samt cuperna i Björlanda Kile och Saltsjöbaden. Vi har mycket kvar att lära och resultaten har varit allt mellan sist och först. Under slutet av säsongen fick vi till det lite bättre, se resultatet i Robline SWE 505 CUP 2021: http://www.int505.se/images/web/Robline%20SWE%20505%20CUP%202021%20FINAL.pdf

 

BKSS Mlgng sista seglingen
Första spiken
I Björlanda var vi på hugget i sista seglingen och fick till trimmet så vi hängde med ganska bra. Vi gjorde mycket bra vägval också. När vi rundade ned på sista länsen låg vi strax bakom tätklungan och bestämde oss för att satsa högre genom att separera och segla vår egen väg ned längs norra kanten. Där var det fint tryck i vinden. Vi rundade upp som 3a. SWE 9038 och SWE 8801 som var före oss fightades med varandra och vi såg vår chans att överraska och stressa båda till misstag, så att vi kunde slå dem precis på mållinjen som vi alla tre nästan korsade samtidigt. Vår första spik i 505. Det var kul!

 

Gatestart
Ny 505-säsong och nu är drömmen på riktigt!

Nu förbereder vi oss för nästa säsong. Vi deltog på trimhelgen med Holger Jess och håller som bäst på att piffa upp båten enligt hans order. Det är klart att man måste älska verktygslådan. Det finns alltid något kul att pyssla med och båten måste så klart vara i toppskick. Flaps-byte pågår. Vi hänger en del i garaget och snackar förstås om 505-segling. Men det är inte längre bara en dröm. Nu är det på riktigt!

 

Vi ses på vattnet till våren!

 
MAts och MArtin

Seglarhälsningar från Martin & Mats på SWE-9171

Du är här: Home Results