Arkiv artiklar
2021-02-23 Search Magazine: Grundel och Strömdahl trefaldiga svenska mästare i 505
2019 Search Magazine #2 2019
2017 VM Båstad 2020 - presentation
2016 Search Magazine #5 Per och Pia förverkligar 505 drömmen
2016 Search Magazine #4 Ebbe Rosén/Olle Wenrup - 505 Mästare igen!
2016 Search Magazine #3 Säsong med drag
2016 Kaparebladet 505, maj 2016
2016 Möjligheternas klass - SEARCH Magazine 2/16
2016 Ny säsong, nya möjligheter
2015 Summering av 505-året 2015 - artikel i SEARCH Magazine 6/2015
2015 Jolletest 505 - artikel i SEARCH Magazine 6/2015
2014 505 VM/SM rapport - Artikel i Search Magazine
2013 KLM Uddevalla - Artikel i Bohuslänningen
2013 Säsongssummering SWE 505 (även som artikel i Search Magazine)
2013 European Championship summary with top ten results
2013 505 Forever Young - Artikel i Search Magazine
2011 VM 505 Hamilton Island, Australien - Artikel av Andy Rice i Sailracing Magazine
2011 VM-rapport från Hamilton Island av Ebbe Rosén & Olle Wenrup, SWE-8926 - Resultat
2011 Christer Båth lever som han heter - med båtar - Intervju/Artikel på www.hamnen.se
2010 World champions Wolfgang Hunger and Julien Kleiner - Artikel i Seahorse Magazine
2007 505 VM Adelaide, Australien - Artikel i Australian Sailing - Bilder och resultat
2004 505 VM Santa Cruz - Artikel av Jesse Falsone i Sailing World - Bilder och resultat
2003 An Interview with Five-Time World Champion Krister Bergström and Thomas Moss - Artikel i TankTalk - Alternativ visning
2002 505 Conversion to the new 6 Meter Luff Spinnaker - by Ethan Bixby
2001 High-Performance Dinghy Crew Clinic: A comprehensive compilation of notes by Jesse Falsone
2000 KLM Åhusregattan: Världsnamn vann i Åhus - Artikel i Norra Skåne
1995 505-seglarna i världsklass: Bergström & Moss tvåa i VM - Artikel i Seglarbladet
1993 NM i Åhus: Favoriten Kalle Nilsson fick bada, då tog Ebbe och Olle NM-titeln
1990 Krister Bergström: Min OS-satsning - Artikel i Seglarbladet
1989 Firing up a Five-O - Artikel av Dean Blatchford i Australian Sailing
1987 Diverse tidningsklipp på vägen mot första svenska VM-guldet
1984 Lager or Bitter - Artikel i Vinterbulletinen
1983 De sista 100 metrarna - Artikel av Ed Baird i Segling
1983 Det inre spelet - Artikel av Per & Mats Göthlin i Svensk Segelsport
1983 Ladda för seger - Artikel av Per & Mats Göthlin i Svensk Segelsport
1980 Phil Milanes: A profile by Strahan Soames - Artikel i Yachts and Yachting
1974 VM Marstrand - Artikel + bilder
1971 Svenska 505 Förbundets Vinterbulletin (redigerad kopia) - Se arkivet för 505 bulletiner i original
1971 European championship report - Artikel av Mike Nott i Yachts and Yachting
1970 World championship report
1970 Större intresse än någonsin för 5o5, allt fler mästare går in för klassen - Artikel i Saltstänk
1969 European championship report - Artikel i Yachts and Yachting
1969 FD eller 505, vilken blir framtidens olympiska 2-mansjolle? - Artikel i På Kryss & Till Rors
1968 World championship report - Artikel av Philip Wilson i Yachts and Yachting
1966 505 VM Adelaide, Australia
Svens Parker 505
Bilder på SWE 9107 Birdhttps://www.dropbox.com/sh/6pk09af8ibgrqtg/XrR4F2yO_Q
3D animering av 9107. http://www.bytesyze.com/BS_SAILING/SAIL_505/505.html
Här är den första bilden på 9107 hon vacuumbakas för att sedan
värmebehandlas.
Detta är förstärkningarna i tankarna för skotråttor och block, jag har själv
bestämt ver dessa ska sitta. Skrov och däck är upplagda på följande vis:
Gelcoat, ytmatta i glasfiber, kolfiber/mylarmatta divinycell, kolfiber/ mylarmatta
Så här såg hon ut efter att ha kommit ut ur formarna,
självlänsarna fälls in senare i produktionen.
Limning av skrov och däck
Äntligen hemma! jag fick hem båten på skärtorsdagen.
Bruce Parker var vänlig nog att köra den till DFDS terminalen i Immingham där den gick
med båt till Göteborg.
På plats på verandan på långfredagen, finishen ser väldigt bra ut!
Warning! The block on the photo was to weak!
It´s changed to a Seldén 25 mm wireblock!
Jag började med att montera förstagsinfästningen, beslaget är gängat ner i en metallplatta och
dynematampen pår i en separat kanal ovanför spinnakertunneln. Jag borrade upp och rundade
kantena lite för att tampen inte ska slitas.
Lite nervöst att borra i båten och jag drog om tampen flera gånger.
Jag provade både med 3mm och 5 mm dynema innan jag bestämde mig för 5 mm.
Obs! Blocket på bilden är nu utbytt mot ett större Seldén wirebock!
Här kommer kanalen ut, jag gjorde en kloss av delrinplast för att avpassa höjden för att
tampen till förstaget skulle passa i hålet, det högra blocket är till fockfallspänningen,
den justeras automatiskt när masten lutas.
Skiss över Förstagsutväxling och fockspänning
Uppmätning av mastfoten, akterkant mast får stå min. 3048 mm från akterspegeln (station 11)
Montering av kindblock och skotråttor, en del av kindblocken är flyttade efter att bilden tagits,
jag använde olika tjocka tampar och då hamnar det fel!
Det här är råttorna avsedda till uppifrån och ner:
Strut ner
Fockskotpunkt upp-ner
Fockskotpunkt ut-in
Förstagsspänning
Vantspänning
Kick
Strut upp
Spinnakerfall (babord)
Trapetstweaker (styrbord)
Montering på tankarna.
Skotråttan och dom 2 kindblocken till vänster är till spinnakergajen, småblocken föra att leda
tamparna ut till rorsman, längst till höger sitter spinnakerblocket.
Montering av storsvivel, här har Bruce plastat in en aluminiumplatta så det går snabbt att
gänga i den och montera!
Montering av aktre spinnakerblock, här har Bruce plastat in en 5 mm aluminiumplatta på
50 X 50 mm lite nervöst att borra men det kändes härligt att se aluminiumspånen komma upp!
Så här blev resultatet, Ronstan spärrblocket gick utmärkt att sätta dit med bricka och mutter
på akterspegelns ovansida.
Efter en knapp månads jobb på fritiden och några dagars ledigt från jobbet ser resultatet
ut så här, Bruce hade lagt alumimium under skotråttorna till focken också. Det tjocka
kolfiberröret har dräneringshål vid centerbordstrumman.
Det bakre röret vid storskotskenan är öppet in mot sidotanken.
Alla beslag förutom skotskenan (Harken) storsviveln och spinnakerspärrblocken (Ronstan)
kommer från Seldén
Äntligen lite färg på durken; Hempels Inca Yellow! Skottet inne vid spinnakertunneln
är klarlackat med Internationals Perfection.
Jag kom fram tll hamnen i lagom tid för Svenska 505 förbundets årsmöte,
båten tilldrog sig en hel del uppmärksamhet!
Den 19/5 döptes Bird av Svenska 505 förbundets sekreterare Lars Bjerke som bjöd
på Champagne!
En förväntansfull besättning: Pia Åhlund och jag i nya torrdräkter!
Sjösättning, tack för alla hjälpande händer!
Första spinnakersättningen gick elegant, strax efter att bilden togs kom det en vindby och
vi gick upp i planing med Pia ute i trapets. En härlig känsla!
Bomnock: Storen sitter fast om bommen med ett kardborreband från Pinnell & Bax
Jag har gjort en ögla med har en stoppkula i uthalet, lättare än att knyta pålstek!
En knop jag nyss har lärt mig av en Folkbåtseglare, tack Göran! Den blir mindre än en pålstek!
Dubbla spinnakerbommar: Gajen kommer upp ur däcket och går genom ett kindblock
och bryts i ett Ronstan 20 mm orbitblock. Dynematampen med en rostfri ring går in i
spinnakerbommen och är hopknuten med en försträckt tamp inne i bommen för att spara vikt.
Jag har knutit fast en gummicord ca 90 cm från den rostfria ringen, den är sedan fäst i ändan på
spinnakerbommen, den löper på utsidan av bommen för att kunna ha kontroll på att gummicord och
dynematampen inte tvinnar sig. det kan göra att bommen blir omöjlig att dra ut!
Under däck: det sitter ett ronstan 20 mm orbitblock i tampen som går ner i genomföringsblocket.
Nära mitten på båten sitter detta block med en knuten hunsvott för att ge e 1:2 utväxling.
Tampen kommer ut i sittbrumnnen via ett genomföringsblock och en delrinskruv med hål
som jag svarvat, den är gängad genom skottet och limmad med Xtec7.
Här syns också ett Ronstan 30 mm orbitblock som jag har knutit en hunsvott på.
Här syns Seldén kindblocken och skotråttan som är placerade bakom storskotskenan,
dels för att maximera hur mycket det går att dra spinnbommen akterut, dels för att
kunna nå den på branta bogar när besättningen är placerad långt akterut.
Änden på tampen är knuten i relingen i en delringenomföring, Parkerbåtarna har ingen kant
under relingen de är helt släta!
Fler artiklar...
Underkategorier
-
Fakta
- Antal artiklar:
- 3