LOGO
Svenska 505 förbundet

SM 2019 - ge aldrig upp i jakten på ”Hornet”

Ttt i toppen 2Efter en bra inledande SM-dag men en betydligt sämre andra, låg team Grundel/Strömdahl tvåa, tre poäng efter Berg/Lagnéus. Efter de ledande två båtarna var det mycket tätt med ett koppel av konkurrenter strax bakom. Spännande alltså, inför den sista SM-dagen i Båstad. Åska, blixt och ösregn på natten och morgonen medförde uppskjuten start och på morgonen passade vi på att återlämna ”Hornet” – detta prestigefyllda vandringspris för SM-vinnare i 505 som vi lyckats erövra förra året. Då kände vi att, nej, inte ville vi lämna ifrån oss Hornet frivilligt. Dags att skärpa sig till det yttersta. Nu jäkl…

Återblick
Men först en kort återblick. Efter en lyckosam första del av säsongen 2019 hade vi, Tomas och Johan i SWE 9029, tagit en fem veckor lång seglingspaus under mitten av sommaren. Vi deltog av familjeskäl inte på EM men efter framgångarna på NoM och Kiel Woche såg vi verkligen fram emot SM med tillförsikt. Tävlingsuppehåll är dock nästan alltid av ondo och känslan av ringrostighet gjorde sig genast påmind.

SM-start 3Mjukstart och mersmak
Första dagen på SM fick vi i alla fall en mjukstart genom Tune-Up Race, ett bra sätt att komma in i kappseglandet igen och dessutom få känna på de vindförhållanden som rådde i Båstad vid tillfället. Frånlandsvind med bana relativt nära land är alltid en utmaning, så och denna gång. Vi lyckades dock över förväntan i den lätta men varierande vinden. Skiften liknade Baggensfjärdens, vårt hemmavatten, och vi märkte att det lönade sig att prioritera ”tryck före skift”. En svår avvägning som vi lyckades hantera bättre än många andra denna första SM-dag. Vi kunde således sitta på After Sail vid grillbaren i Båstads hamn och glädja oss åt en ledning med 3 poäng. Den öppna och vänskapliga seglaratmosfären efter en dag på sjön är något som är speciellt utpräglat i 505-klassen. Vi skattar detta mycket högt.

Hets i rundningJaga istället för att jagas
Lördag - ny dag och nya möjligheter. Något starkare vind mer åt syd samt aningen högre temperatur i luften utmärkte andra dagen. Fortfarande frånlandsvind men nu med banområdet ännu närmare land. Första seglingen fick oss snabbt ned på jorden. ”Fel kant” med ett tjugofemgradigt vindvrid samt ”vindhål i mitten” fick oss att jaga hela delseglingen utan att för den skull lyckas komma speciellt mycket närmare täten. 9:a i mål och helt plötsligt hade den fina starten på detta SM ställts på ända. Vi betraktar niondeplatsen som ”vår tjuvstart”, att räkna bort, menade Tomas. Vi blickade framåt, drog lärdom av våra misstag och i de tre följande delseglingarna och lyckades vi betydligt bättre med krysstaktiken. ”Gången i båten” kändes för det mesta bra. I lördagens andra segling var vi i alla fall i ledning inför den avslutande länsen in emot mål. Det verkade bra, men bakifrån, med vinden kom Bökmark, Galen och Wester. Vi hamnade i ytterläge vid sista märket och blev 4:a i mål, precis före Berg/Lagnéus. Wester vann.

Tomas-JOhan Stilstudie 2Kramp!
Nåväl, ett fall framåt och dags för 5:e seglingen. Värmen var tryckande. Rådande vindmönster verkade stå sig och vi var återigen i ledning inför sista länsen. Spinn upp, men vad händer? Jag fick kramp i vänster hand och kunde inte greppa gajen. Fick ta den med höger hand istället, (styrbords halsar), och samtidigt försöka räta ut de låsta fingrarna. Det var fruktansvärt! Jag har aldrig upplevt något sådant tidigare, kände mig som ”Kapten Krok”. Vi gjorde några gippar på slutet som gick ”si så där”, med krampande muskler. Vi försökte hålla undan men blev ånyo passerade av tre båtar precis innan mål. Berg/Lagnéus vann racet efter en fin uppsegling sista biten av länsen.

Jämt så det förslår
Drack de sista dropparna i vattenflaskan inför dagens avslutande segling. Krampen kom tillbaka lite då och då – nu i bägge (!) armarna. Jag lyckades dock hantera det bättre, bytte arm, skakade loss och körde så gott det gick. Vi rundar sista märket som tvåa precis före två konkurrenter. Kamp på sista länsen med flera inblandade. Tappar Fabiola som hittar ett bra vindstråk och går lägre och fortare. Vi ligger på en klar tredjeplats - trodde vi - men efter gippar, täckning, nya gippar.. och den sista rundningen hamnar vi efter och blir precis slagna av två båtar i målgången. Ebbe vinner racet före Fabiola. Vi blir 5:a. Suck! Helt utmattade seglar vi till hamnen. Jämna race med olika båtar i topp hela tiden är i alla fall kul för klassen. Nu vila, i hamn. Vätska, vätska, vätska.. Dricker massor för att kompensera för vatten- och saltbristen i kroppen. ”Resorb” får bli lösningen nästa gång…..

LAgneus stilstudieBerg /Lagnéus i ledningen
Sista seglingsdagens morgon. Åska och ösregn igen. Inledningsvis vind från ”fel håll” och tävlingsledningen skjuter upp starten. Trots alla missar under lördagen ligger vi tvåa inför sista dagen. Berg /Lagnéus leder efter jämn och fin segling, med 3 poäng före oss. Jens Biederer från Tyskland ligger en poäng efter oss, Ebbe/Olle ligger fyra efter. Vi har vår 9:a borträknad och har inte råd med en miss till. Mentalt kanske vi börjat tro att denna regatta inte var vår, inte denna gång. Men vänta nu, det är faktiskt en dag kvar med flera race.. Vi vill ju ha det gigantiska ”Hornet” i vardagsrummet ett år till, eller hur?

Nya förhållanden
Ökande vind från nordväst, vågor som bygger upp utifrån. Det blåser en jämnare, renare vind än tidigare, på 6-8 m/s. Wow, here we go! Se till att segla stabilt med kontroll på de närmaste konkurrenterna och håll dem bakom! Hur svårt kan det vara?

START - bra7:e seglingen: Vi skall just runda bakom gate-båten. Bökmarks som startar i lä strax framför oss hamnar fel i en våg och ser ut att tippa åt lovart men rätar upp, och vi får en bra start. Full fart! Slår till babord efter några minuter. Fritt läge och kontroll. Rundar 4:a precis efter Ebbe/Olle, de tyska seglarna och Berg är efter. De fyra första båtarna kommer loss. Ned mot länsgaten. Vi vill ut på styrbordkanten och siktar på att ta en sista gipp. I sista sekunden väljer vi att gå mot det högra märket (sett från vindriktningen) med Ebbe/Olle strax före. Vi rundar och går ut för styrbords halsar, ut mot vänster på banan – tvärt emot vad vi egenligen vill.

Höjdare
Det höjdar dock och fortsätter att göra så. Vi går bra, tar höjd på Ebbe/Olle. Det fortsätter att höjda men vi är på fel kant. Halva fältet går på babordskanten in emot land och halva fältet går på högerkanten. Det fortsätter att höjda. Vi seglar om Ebbe/Olle. Vi kan inte slå nu, måste invänta motvridet. Går på, fortfarande högt. Till slut kommer motvridet. Skönt, men det är litet sent. Vi har förseglat oss med 150 meter. Bra fart in emot märket men vi har tappat till 7:e plats. Avstånden är dock inte stora. Vi ligger före både Ebbe/Olle och Berg/Lagnéus, tyskarna kan vi inte se alls. Gippar direkt, sätter spinn snabbt, tar fart upp i surf. Berg/Lagnéus utmanar bakom oss i lovart. Vi hänger inte på utan hittar ett vägvinnande spår några grader lägre och ökar sidoseparationen. Rycker. Gippar lite väl sent men får bra fart in mot märket. Seglar upp oss tre platser och kan runda före ett gäng båtar. Går in på 4:e plats i mål. Fabiola vinner före Westers, bägge gick på högerkanten i hela racet. Berg går i mål som 9:a.

fart under spi 9029Ledning inför sista köret
Nu är vi i ledning i regattan och inför 8:e och sista seglingen gäller det ”bara” att hålla Berg bakom oss. Vi startar bra men slår inte ut till höger tillräckligt snabbt. Det gör däremot Fabiola och Westers som rycker från de övriga. Vi håller koll på Berg och tar det säkra före det osäkra. Vi rundar kryssmärket som 6:a med Berg/Lagnéus och tyskarna bakom. Ebbe/Olle ligger 3:a. Sakta seglar vi upp oss till en fjärdeplats som vi håller in i mål. Det räcker. Hornet är bärgat för ett år till och guldet vårt.

Vinnare igen 9029Bra lägstanivå
Tack, Sailing Båstad för ett bra arrangemang! Synd att vi inte fick pålandsvind denna gång med härliga vågor under flera dagar. Min lärdom är från mästerskapet är att vätske- och saltbrist inte är att leka med. 1,5 liter vatten är inte tillräckligt, Resorb eller likande måste till och det i större mängd. Seglingsmässigt var detta SM långt ifrån vår bästa regatta men med jämnhet, stabilt seglande och en bra lägsta-nivå kommer man ändå ganska långt. Vi vet också att regattan inte slut förrän den är slut..

The winners 9029I juni nästa år blir det ny kamp om Hornet samt en bra uppladdning inför 2020 års stora mål, VM i 505 i Torekov. Vi ses!

Johan
(i team Grundel/Strömdahl, SWE 9029)

Du är här: Home Results SM 2019 - ge aldrig upp i jakten på ”Hornet”