LOGO
Svenska 505 förbundet

Race report; Internationella Tyska Mästerskapen 2021 i Warnemünde

2021.07.03-Pepe-Hartmann-12

Efter tre raka SM-segrar skulle Tomas Grundel/Johan Strömdahl i SWE 9029 till EM i Weymouth för att mäta sig mot de bästa. Pandemin satte stopp för det. Istället blev IDM i Warnemünde den internationella kraftmätningen. Här berättar Johan om seglingarna.

Tyska mästerskap med dragningskraft
Årsplanen för Tomas och mig i SWE 9029 under 2021 var en EM satsning som avslutning på vår Fivesatsning för denna gång. Men detta andra pandemiår omkullkastade alla planer och drömmar om 505-regattor och segling på utmanande vatten i spännande konkurrens. Inställda regattor, ”tävlingsförbud” i Sverige och karantänsregler i olika länder satte stopp för detta. I mitten av juni tog vi beslutet att ställa upp i tyska mästerskapen i Warnemünde som verkade bli välbesökt och dit många andra länders seglare sökte sig eftersom mästerskapet var öppet för andra nationer. 45 anmälda från 6 länder. Vi var tre svenska besättningar. Förutom oss tog sig även våra träningskompisar från KSSS, Thomas och Oskar Lundberg i SWE 9143, samt det ambitiösa och duktiga Göteborgsekipaget Peter Bökmark och Martin Persson i SWE 8962 an denna möjlighet.

20210704 093417

Same, same, but different…
De tyska mästerskapen avgörs endast var tredje år vid östersjökusten, detta år på Warnemündes fina havsbanor i samband med den 83e Warnemünde Woche. Övriga år äger tyska mästerskapen rum på sjöar i mitten eller södra Tyskland så när Coronarestriktionerna började släppa i Europa blev det extra stort intresse för regattan. Första stora internationella regattan i 505 år 2021! För oss blev regattaplatsen även ett kärt återseende efter EM 2017 som ägde rum på samma ställe. Dock hade den gamla klubbhusbyggnaden i hamnen rivits och 505-flottan fick husera på andra sidan av flodmynningen Warne med dagliga färjetransporter från centrala Warnemünde där vi tillsammans med Lundbergs hade hyrt en trevlig och ljus lägenhet.

20210704 101701

Vi anlände med Stena Line till Rostock tidigt på morgonen dagen innan regattan och vi hade gott om tid för att komma i ordning med både båt, rutiner, känna på vattnet och visa upp vaccinations och Covid19 testcertifikat för tävlingsledningen! Ja, just det, det var mycket noggrannare med munskydd, testcertifikat och pandemiregler än i Sverige. Lägenhetsuthyrningsfirman krävde t.ex. att vi alla fyra personligen visade upp giltiga Covid19 testintyg och restauranger, lokala färjor och butiker släppte inte in besökare utan munskydd!

Tuff konkurrens
Besväret var dock värt mödan. Underbart att igen kunna träffa på glada Fiveseglare på olika länder, känna den internationella atmosfären, känna havsdoften och få uppleva de underbara vågorna utanför Warnemünde samt få möta tuff konkurrens i ett 45 båtar stort startfält!

2021.07.03-Pepe-Hartmann-15Många tyskar hade investerat i nya båtar de senaste åren och det var få nummer under 9000 i startfältet! Dock var detta tävlingspremiär för året för oss (och säkert så även för många andra). Vi behövde dock några delseglingar innan vi blev helt tävlingskomfortabla och vi gjorde några enkla misstag som vi får kalla för ”ringrost” inledningsvis. Efter första dagens tre seglingar i vindar mellan 5-8 m/s i relativt grov sjö låg vi 7:a, vilket var bättre än vi trott innan regattan.

20210702 132329

Sjön och vindar tog hårt på båtar och redan dagen innan regattan ”mastade” en tysk båt av efter bottenkänning med masten! Vi själva fick byta ut både gummiled till rorkultsförlängare, trapetswire och laga trapetsbältet till sjöss under veckan. Tur att vi hade Holger Jess från Segelsport som deltagare på plats. Holger ställde som vanligt upp hjälpsamt upp med reservdelar. Segla kunde han och rorsman Wolfgang Hunger också! De vann hela regattan överlägset med totalt tre spikar, alla första dagen när det blåste som mest! Imponerande!

Mstarna avslutningsdagen

PR för VM 2024 i Varberg
Vi passade även på att dela ut informationsfoldrar till seglare och ansvariga i tyska Five-förbundet om Sveriges VM ansökan 2024 (Varberg) och vid seglarmiddagen på lördagskvällen fick vi alla chansen att både äta gott och dricka gott tyskt öl samt prata med seglarna. Alla deltagare och funktionärer var ju covid-testade men höll ändå respektabelt avstånd och visade disciplin. Detta var ju för oss fantastiskt härligt att kunna uppleva en seglarsammankomst igen. Utbyta erfarenheter och snacka om dagens seglingar, vilken kant man skulle ha gått på och varför!

Varierande förhållanden
Under de 4 dagarna fick vi vindar på olika riktningar varje dag. Vädret var typisk nordtyskt, omväxlande med regn och sol blandat och med mediokra temperaturer. Fältet var högklassigt och jämt förutom den yppersta toppen och placeringarna varierade hela tiden. Bökmark/Persson stod för den bästa enskilda seglingen med en 4e plats i 8e seglingen. De seglar ofta bra när det blåser lite mindre och hade stundtals mycket bra höjd i båten. Vi själva upplevde generellt bra fart och höjd, speciellt när det blåste lite mer men även i mellanvind.

Spinnaker halvvind

En olycka kommer sällan ensam
I en av seglingarna (6e seglingen) låg vi på en hedrande 4a plats efter ett varv och hade kommit loss lite i fältet. Då kom trasslet som inte fick ske. Gajen hade trasslat ihop med storskotsblocken efter upprundningen så till den milda grad att det inte gick att få upp. Vi testade allt. Fick till slut vi gå ned på halvvind med mig styrandes från trapetsen när rorsman desperat försökte få loss gajen. ”Varför kunde inte gastrackaren hålla sina tampar där framme?”, tycktes rorsman tänka när han höll på att totalt ge upp! Till slut drog vi ur hela storskotet bakifrån och trädde om. Hela äventyret kostade 15 placeringar. Sista länsen försökte vi desperat jobba oss ikapp men då kom domarbåten bakom med visselpipan och flaggan! Pumpning! Bara att ta ned spinnakern, snurra och hissa upp spinnakern igen. Min första gulflagg för spinnaker-pumpning! Åååh! En olycka kommer sällan ensam! Vi tog oss dock om några innan målgången efter en bra sista innerundning och blev 19e båt i mål! Trots detta var vi 6a efter två dagar!

Dansk-svenskt hyggeNordiskt hygge
Sista kvällen bjöd vi in Fabiola och Michael Wonterghem i DEN 9055 tillsammans med alla svenska seglare till en nordisk seglarmiddag i vår hyrda lägenhet. Trevlig samvaro och uppladdning inför sista dagens seglingar som såg ut att bli hårdvind! Vi hade chansen att knyta ihop säcken och få en riktigt bra placering sammanlagt. Hårdvinden kom dock först på inseglingen till hamnen och under racen var det svårbemästrad frånlandsvind. Det blev lite av en besvikelse när utlovade 7-11m/s blev 3-7m/s. Stora svepande vindskift med byar gjorde det vanskligt att vara ute på fel kant, vilket vi var lite för många gånger.

Tyska mästerskapen rekommenderas
Totalt sett har veckan i Warnemünde har varit mycket givande med många nyttiga läropengar som vi tar vi med oss tillsammans med många timmar i båten. Det kändes generellt att fart och höjd fanns i båten och vi hänger väl med de flesta. Utan materialstrul och ringrost hade vi definitivt kunnat varit topp 5-6 känner vi men även den 9e plats som vi till slut hamnade på var över våra förväntningar i detta starka startfält med flera världsmästare och många topp 15-VM seglare. Alla Resultat på: https://www.manage2sail.com/sv-SE/event/WarnemuenderWoche2021#!/results?classId=b8895935-a389-4ab3-a148-5c8544a0d9a5

20210704 084557Tyska Mästerskapen rekommenderar vi framöver till svenska seglare och speciellt de år när den går av stapeln vid östersjökusten. Bra konkurrens i välorganiserade regattor på trevliga platser!

Även riktigt gött häng med härligt nordiskt gäng på plats och med många goda internationella seglarvänner. Vi ser nu fram emot vår nästa regatta; SM i Åmål som verkar bli välbesökt med bra konkurrens!

Johan i SWE 9029

Du är här: Home Results Race report; Internationella Tyska Mästerskapen 2021 i Warnemünde