LOGO
Svenska 505 förbundet

Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: Ny Parkerfive till Sverige

Ny Parkerfive till Sverige 11 år 2 månader sedan #14

  • Sven Flood
  • Sven Flood Profilbild
  • OFFLINE
  • Fresh Boarder
  • Inlägg: 19
  • Karma: 0
Lars, skottet du skriver om kommer att sitta längre fram. Jag återkommer om glasfibern, det är ganska vanligt att fylla upp med glasfiberväv för att få ett tjockare /starkare laminat till lägre kostnad. Glasfiberväven är ju också lättare att jobba med på kurviga ytor så det kan ju finnas flera skäl till detta byggsätt! Jag har skickat frågan vidare!
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Ny Parkerfive till Sverige 11 år 2 månader sedan #13

  • Lasse B
  • Lasse B Profilbild
  • OFFLINE
  • Fresh Boarder
  • Inlägg: 6
  • Karma: 0
2 frågor.
- Har dom lagt ett tunt lager med glasfiber på insidan av sidotankarna?
- Akterkant däcket, där skall väl skottet vara helt / tätt? Dom kommer alltså att plasta fast ett skott i ramen?? Är det för att komma åt att installera spinnakertunneln efteråt :unsure: ??
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Ny Parkerfive till Sverige 11 år 2 månader sedan #12

  • Sven Flood
  • Sven Flood Profilbild
  • OFFLINE
  • Fresh Boarder
  • Inlägg: 19
  • Karma: 0
Här är de första bilderna på däcket, på två av bilderna kan man se förstärkningarna som jag ska skruva fast beslag i, det var lite tankar :unsure: om hur beslagen ska sitta, här blir plats för brytblock till gajar, spinnakerblock och brytblock till fockskotet, även för storskotskena och brytblock till trimtampar. Bra att ha förstärkningarna ingjutna i tankarna!
9107deck1.jpg


9107deck2.jpg


9107deck3.jpg


9107deck5.jpg


9107deck7.jpg


9107deck8.jpg
Senast redigerad: 11 år 2 månader sedan av Sven Flood. Orsak: Stavfel
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Ny Parkerfive till Sverige 11 år 2 månader sedan #11

  • Sven Flood
  • Sven Flood Profilbild
  • OFFLINE
  • Fresh Boarder
  • Inlägg: 19
  • Karma: 0
Parker använder både kolfiber och kevlar o skrov och däck på frågan om varför fick jag följande svar:
We actually use a bi-directional weave which is 80% carbon and 20% kevlar, so it is throughout the boat. The reason being is that carbon is extremely stiff, but does not like impact, kevlar is the reverse, so if you mix the two together you get a very strong, stiff, but impact resistant hull. Most de-laminations, bulkheads splitting etc are caused by continual impacts around these areas, and pure carbon does not protect the boat from these loads. Throw kevlar in and you now have impact resistance being taken by the kevlar and dispersed around the hull reducing the stress on the boat.
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Ny Parkerfive till Sverige 11 år 2 månader sedan #10

  • Lasse B
  • Lasse B Profilbild
  • OFFLINE
  • Fresh Boarder
  • Inlägg: 6
  • Karma: 0
Sov gott en stund till Sven.
Hälsn
Lasse B :)
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Ny Parkerfive till Sverige 11 år 2 månader sedan #9

  • Sven Flood
  • Sven Flood Profilbild
  • OFFLINE
  • Fresh Boarder
  • Inlägg: 19
  • Karma: 0
Det verkar inte vara någon fara med det, jag skickade en fråga till David och Bruce Parker och fick detta svar, citat ur svarsmailet:

you will have more than enough room for the rake on the boat. During measurement in the UK, the measurer confirmed that we have more room than any other boat to handle the rake measurement (without mast bend).
Administratören har stängt av anonyma inlägg.
Sidan laddades på: 0.188 sekunder