LOGO
Svenska 505 förbundet

Nyheter

Nordiska i Åbo – så nära........

NoM-bild samlatDet hade inte sett snyggt ut om Nordens största Five-nation inte var representerade under NoM. Det var nog de flesta överens om.

 

Som det slumpade sig fanns det inte en enda ordinarie besättning som hade möjlighet att åka. Plan B fick sjösättas och som vanligt satt Lasse och Per-Eric som spindlar i nätet och lyckades pussla ihop mig själv med Ebbe och Galen med en, skulle det visa sig, potentiell men långt ifrån trapetsvan finsk gast. Två svenska båtar körde alltså till slut på färjan i Stockholm med destination Åbo.

 

Gast åt klassens dominant

Jag ska villigt erkänna att jag var lite spänd över att hoppa in i samma båt som klassens dominant och under överfarten försökte jag lite trevande fiska efter hur Ebbe och Olle brukade fördela jobbet i båten och vad han hade för förväntningar på gubben i vajern. Ebbe visade sig vara väldigt cool och sa ungefär att de brukade diskutera det mesta och att det säkert skulle ordna sig bra för oss två också.

 

Fredag morgon kom vi tillslut till småbåtshamnen, ungefär samtidigt som övriga Finland vaknade. Hamnen var alltså helt öde, men det var en fin morgon, varmt och det lovade gott. Efterhand fick både vi och Galen ordning på båtarna och tillslut dök även Galens gast upp och blev introducerad till Fiven.

 

File830-2 Ebbe och LArsFart – absolut och särskilt på undanvind!

Första start var planerad till kl. ett. Soligt, varmt och mellanvind. Perfekt! Det slog mig innan start hur otroligt trygg Ebbe var med sin båtfart. Där vi normalt lite ängsligt testar vår fart var det uppenbart att jag nu seglade med en rorsman som visste exakt vad som gällde under dagens förhållanden. Men vi hade EM i färskt minne och kom ihåg Jukka Nieminen och Antii Salonens fina resultat från Tyskland. Bland de tretton startande båtarna vann de också båda de första seglingarna och vi tänkte väl att ja ja, vi får väl försöka bli tvåa i alla fall. I den tredje seglingen visade de sig dock vara mänskliga och istället spikade 8678 tredje seglingen. Ebbe och jag hade serien tvåa, fyra, trea, vilket vi så klart var supernöjda med. Bra fart i båten, inte minst på undanvindarna och ett ganska konservativt seglande var vår melodi. Galen och Joonatan Hollmén bröt första och kom sedan tia respektive elva. Kämpigt med nån som aldrig stått i trapetz.

 

Gästvänliga finnar

På land var finnarna som finnar förväntas vara fast lite tvärt om. Öppna och otroligt gästvänliga. I klubbhuset, som påminde lite om Arkösunds klubbhus, hade de dukat upp en generös buffé och efter en obligatorisk bastu var det ett enormt välkommet arrangemang.

 

JAri o Tuomas in actionJari och Tuomas med kryssvinklar som en Starbåt

På lördagen stormade det i hela Finland utom i Åbo skärgård. Dagen innan hade det varit fördel att hålla sig åt höger men nu var vinden lite mer sydlig och istället gällde det att hitta trycken i de regnskurar som passerade. 9069, Jari Hamström och Tuomas Laurila (som btw känns som om de har kryssvinklar som en starbåt, ingen man vill ha i lä i starten…) vann dagens första segling, 8927 var tvåa, 9193 trea och vi kom fyra. Dagens andra började med cirka fem sekundmeter, men efterhand fick man börja böja på benen i trapetzen, sedan sitta i båten och tillslut nere i lä. Vinden tvärdog under länsen, men på en ö en bit ifrån oss fladdrade en flagga strax igen. Vi skar åt det hållet, fick den nya vinden först och kom tillslut i mål. Dessvärre ströks sedan seglingen, antagligen för att maximitiden gått ut. Surt. Den nya vinden stabiliserade sig ganska snart och när så småningom segling sex kom igång var det 9193 som vann på nytt.

 

DSC00443 Tt rundningFöredömliga arrangörer

Måste säga att arrangören var föredömlig även ute på vattnet. Korta väntetider och bra banor. Med tanke på att regattan är klubbens absolut största årliga arrangemang med massor av klasser fungerade allt väldigt smidigt. Åk dit är mitt tips om du får möjlighet.

 

Två spikar sista dagen!

Dags för sista dagen. Fyra båtar låg i någon slags jämn pole position, varav vi var en av dessa. Nu hade det börjat blåsa lite mer. Första seglingen rundade vi någonstans med kölapp men vi hade hittat ett samspel på undanvinden och nu med lite mer tryck var det där vi hade vår spets. Strax var vi i ledningen i den seglingen och faktum är att vi lyckades krångla till oss två raka spikar.

 

Hysteriskt jämnt inför sista racet

Inför sista seglingen var det hysteriskt jämt mellan fyra båtar. Vi hade i ärlighetens namn inte riktigt koll på hur jämt det var och vilka båtar som hade vilka poäng utan körde på som tidigare och seglade vår egen segling. Vi kom i mål som fyra och det innebar att vi också slutade fyra i regattan. 9069 vann sista seglingen varför Jari och Tuomas också blev Nordiska Mästare, och även Finska mästare. Galen ihop med Joonatan hade kämpigt med slutresultatet efter en bruten segling och ett par tjuvstarter.

 

PristagarnaInspiration

Personligen var det väldigt inspirerande och lärorikt att segla ihop med Ebbe. Mitt intryck var en väldigt fokuserad rorsman som inte gärna släpper blicken från sina segel och som absolut vet hur man gör för att få en Five att gå fort. Det blev samtidigt väldigt uppenbart att fart i båten inte går att ställa in med en massa mätande eller att det på något annat sätt är en quick fix. Det är oerhört mer komplext än så.

 

Optimister med sisu

Ett sista intryck måste jag också få berätta om. Ni vet, på en svensk optimistregatta går det ju en Rib per jolle. Lite överdrivet kanske, men jag tror inte någon svensk optimist har riggats av seglaren själv på den här sidan millennieskiftet. I Finland lastar de upp emot 30 optimister per släp och optikidsen, hör och häpna, både lastar av, riggar och lastar på igen utan ett enda vuxet handtag. Jag tror till och med de hade sina lunchmackor med sig i sin egen båt. Skulle det ens fungera på svenskat vatten? Vad vet jag, men det kanske är just de detaljerna som är den där berömda finska sisun?

 

Till slut, tack Ebbe för massa lärdomar och en väldigt trevlig regatta.

 

Lars Wester

Thomas och Oskars succé på Polska mästerskapet 2017

Polska - bildmixVarför välja just Polska öppna? Efter ett års boende i Indien, i Bengaluru, mitt i Indien, helt utan tillgång till hav, stor sjö eller någon form av segling, var vi väldigt sugna på att sätta oss i Fiven igen. SM gick på våren, där var vi körda då vi anlände till Sverige först till midsommar. Det som var kvar var EM och polska, och EM var för nära och skulle inte ge oss tid att träna. Jag tog kontakt med Przemek Zagórski, Polska Five-förbundets kontaktperson för tävlingen, tidigt, redan innan webbsidan var uppe, och han hjälpte oss att fixa boende. En annan anledning att välja Polska var att VM går där nästa år och det är så klart kul att ha tränat i dessa vatten.

Prisvärt i Polen
Sen ankomst till Gdynia på onsdagskvällen, dumpade båten i hamnen och åkte sen direkt till hotell Mercure i Gdynia Centrum, som jag kan rekommendera. Sauna, pool och mycket bra frukost för ca 800 kr/natt (dubbelrum exkl. frukost). Se dock till att få nyckel för att kunna öppna fönsterna (fås i receptionen mot att man skriver på ett papper där man lovar att inte hoppa!) eller få ett rum mot havet, som dock kostar mer…

Mycket speciell sjö
Torsdag meckade vi hela dagen och först framåt fyratiden kom vi ut på vattnet. Gdynia vetter österut (även om man lätt tror att det är norrut) och vi gick ut i ostlig pålandsvind. Havsvågorna kom in och studsade sedan utåt på den stora piren, med effekt att vågorna kom från alla håll och vattnet kändes upprört och svårseglat. Dessa förhållanden hade vi sedan under hela tävlingen och för oss som tränat på Baggenfjärden så var det klart ovant.

Massor av vind
På fredagen regnade det så mycket på morgonen att starten sköts till kl. 12. När starten gick med grindstart, blåste det 8-10 m/s ostigt. Vi var ca 34 båtar till start. Mycket vind och tuff sjö gjorde dock att många båtar vände tillbaka och två båtar bröt masten under dagens seglingar. 10-15 båtar kapsejsade och en hel del av dessa vände också tillbaka till hamn. Vi seglade in på platserna 10, 7 och 7 och var nöjda, men helt slut efter dagens tre seglingar. Det blev sauna och pool, en trevlig restaurang vid stranden, och sen direkt i säng.

POLNat Flygande 8873 - CopyRedan under första seglingen syntes tävlingens totala vinnare tydligt. Det var båt GER 9152 med polska världsmästarinnan i 470, Agnieszka Skrzypulec vid rodret och tyska, mycket rutinerade five-seglaren Holger Jess som gast. De spikade de tre seglingarna med god marginal.

Häng på täten
Lördagen fortsatte med ostlig vind, möjligen något lättare. Vågorna var lika stökiga som tidigare. Vi hann med fyra seglingar och Skrzypulec/Jess fortsatte spika. Vi startade med en trea, hade häng på Skrzypulec/Jess hela första kryssen (
J). Efter avslutad dag låg vi sammanlagt 7:a efter placeringarna 3, 7, 8, 6 och var om möjligen ännu tröttare än dagen innan. Den skvalpiga sjön krävde mycket aktiv segling med 100% koncentration på styrning och ständig justering av segel. Fjärde seglingen orkade vi knappt hissa spinnan på sista benet och jag minns hur skönt det var att komma iland.

WOW – sammanlagt 5:a
På söndagen var det lättare vindar, 3-4 m/s som ökade till ca 5 m/s. Krabb sjö. Fortsatt mycket vågteknik både på kryss och undanvind krävdes alltså. Sannolikt är det lika bra att vara beredd på detta till VM även om det inte blir ostliga vindar.

9a, 8a, 3a, på söndagen ledde fram till en femteplats totalt. Vi är mycket nöjda med tanke på den ringa mängd träning vi har fått ihop. Och kul att ha testat VM-vattnet och veta nu hur svårseglat det är.

Planeringstips inför VM 2018
Sammanfattningsvis inför VM: Gdynia har ett stort utbud av lägenheter att hyra istället för hotell. Przemek kan hjälpa till. Var dock ute i god tid. Fin badstrand precis i anslutning till hamnen vilket gör att det blir ett trevligt område med intensivt folkliv. Många restauranger ligger efter stranden. Det som de polska Fiveseglarna gjorde som var trevligt var att boka en gemensam middag på en av strandnära restaurangerna. Vi bör göra detsamma när vi är där på VM!

Vi tog oss till Gdynia via Trelleborg-Swinoujscie, eftersom vi passade på att träffa släkt i Skåne på vägen. Förmiddagsfärjan tog ca 6 timmar, men vägen mellan Swinoujscie och Gdynia tog sen minst fem timmar att köra (ca 33 mil) och var visserligen vacker men tog för lång tid när man är sugen komma på plats och börja fixa med båten. Bättre då att resa Karlskrona-Gdynia direkt (åtminstone om man kommer norrifrån). Även Nynäshamn-Gdynia finns att utforska inför nästa år. Vi betalade 4100 kronor för Trelleborg-Swinoujscie ToR och då hade vi hytt på vägen hem. Båten hem gick klockan 01.00 på natten.

Söder om Gdynia ligger Sopot och Gdansk, som också lär vara trevliga. Sammantaget gör detta att det funkar bra att ta med familjen. Dessutom är Polen billigt. PolNat Gdynia - Copy

Kanonfina arrangemang
Tävlingsområdet ligger mycket tillgängligt. 20-30 min utsegling beroende på vindriktning och styrka. Bra organisation på land och banläggningen fungerade smidigt även när de var tvungna flytta märken under seglingen. Jag tror att vi hade tre eller fyra sjösättningsramper, men Przemek sa att de kommer komplettera med många till. Dom hade ett antal tält som användes till b.la. skepparmötet och prisceremonin. Efter dagens seglingar bjöd de på pastaröra och dricka. Trevligt!

Vi var 34 båtar men jag är övertygad om att Gdynia Yacht Club kan ta emot ytterligare 100 båtar utan problem. Så se till att ni är där! Och inför VM: träna vågteknik och ett bra trim för det…!

Nu bär det iväg till Indien igen, vi ses till VM 2018!

Thomas Lundberg
SWE 8873, Gandalf

Meck, väntan, trim, grindstarter, tjöt och öl – våra intryck av Five-EM 2017

MAlin och Johan EM 2017Efter 8 säsonger och 7 VM i RS500-klassen var det dags för nya utmaningar och vi hittade vad vi sökte i Fiven. Den mjuka formen, det lättdrivna men lugna skrovet, kombinerat med alla trimmöjligheter som gör att man kan få båten underbart balanserad på det lilla lätta rodret gör att vi är väldigt nöjda med bytet.

EM i Warnemünde
Säsongens stora happening var så klart EM i Warnemünde. Med över 90 båtar och grindstart, vilket är nytt för oss, såg vi verkligen fram emot vårt första stora mästerskap.

Transporten till Warnemünde gick smidig och vi rullade in på jolleplanen i soligt och varmt sommarväder medan topplistemusiken flödade. På plats blev vi vänligt och nyfiket välkomnade av seglare på plats och vi förstod snabbt att det är en familjär stämning i klassen där de flesta känner varandra och hjälps åt.

Första dagen registrerade vi oss, riggade upp båten och letade upp vårt hotell. I och kring hotellet hade tiden stått still, de accepterade till exempel inte kort utan hänvisade oss till bankomaten. Vi somnade till vågornas kluckande och laddade med en rejäl tysk frukost med mycket protein. Andra dagen fick vi till ett träningspass med bra vind och krabb sjö på förmiddagen och ytterligare ett pass efter inmätningen då vinden mojnat.

Grindstart – hur gör man?
EM började med start kl 15 första dagen, vilket var i senaste laget med tanke på väderprognosen. Vår vana trogen gick vi ut tidigt. Vi har en välinarbetad rutin med att kolla vindar osv, men när det kom till att kolla linjen blev vi konfysa. Hur skall man tänka när det är grindstart? Vi hade fått lite glada tips om att man antingen bör starta tidigt eller sent, aldrig i mitten och det verkade ju rimligt, då risken att hamna i störd vind och inte kunna ta sig fri verkar mycket stor om man startar i mitten. Men hur avgör man om man bör starta tidigt eller sent? Och hur långt hinner egentligen haren på de 6 minuter som gaten är öppen är man inte nästan på layline då…?

Massa frågor som vi bollade mellan varandra medan vi låg vid vad vi trodde var startfartyget. Plötsligt insåg vi att alla andra båtar hade dragit sig väldigt mycket längre ner, och vi förstår att gatebåten och haren kommer att utgå från en liten pinnboj halvvägs tillbaka till hamnen. Upp med spinnackern och full fart ner mot starten för att försöka se flaggor och få koll på tiden. Vi hinner precis ner för att höra varningssignalen och bestämmer oss för att inte starta tidigt, därför drar vi oss sakta uppåt igen. Men när starten går och haren drar iväg tycker vi ändå att vi hunnit lite väl långt bort och vänder nedåt igen och kommer iväg så där mitt i, som vi egentligen inte tänkt.

Varning för vakuum
Det är mycket båtar och det gäller att få bra gång i båten för att inte halka ner i störd vind. Vi försöker att fokusera på vår egen segling och inte bli för stressade av vad andra gör även om det blir en del slag och duckande. Som väntat ser vi att det är trångt på layline. Att komma in sent från babord verkar inte vara något bra alternativ, men om man kommer in från styrbord gäller det att gå relativt långt förbi layline för att inte halka ner och hamna i vakuum runt bojen.

Väl nere på undanvinden gäller det även där mest att hitta fri vind och gippa i rätt lägen. Nere vid gaten måste man ganska tidigt ha gjort sig en bild av läget och aktivt bestämma strategi, vilken boj ligger bäst? Vilken boj har vi bäst kurs mot? Behöver vi väja för någon eller lämna plats? Vilken boj har vi chans att få innerläge på? Var är det minst båtar? Vart vill vi gå på kryssen? En massa faktorer spelar in i besluten som vi försöker ta samtidigt som vi skall manövrar på ett smidigt och bra sätt. I alla rundningar finns stora chanser att tappa eller vinna placeringar.

Vi håller oss runt 30 i hela första seglingen och tycker inte att vi gör några stora tokigheter utan är relativt nöjda med vår segling. Det är tajt med båtar och det gäller verkligen att vara med från början konstaterar vi.

Segling med flyt
I start nummer två har vi läget lite mer klart för oss men väljer ändå att starta i den senare delen av mitten. Det vrider en hel del och vi tycker att vi fått kläm på skiften under dagen och har bestämt oss för att lugnt och metodiskt försöka slå på skiften. Vi kommer iväg OK, får ducka några båtar och slår sedan på skiften hela vägen upp utan att behöva ligga i störd vind några längre perioder. Vi har lite flyt med de sista skiften vid märket och rundar som 7-8 vid första märket. Nu gäller det att hålla i… Vi tycker alltid det är lite nervöst med lättvindsundanvind, men det går OK, vi tappar någon båt och sedan ytterligare några på resterande varv men går i mål som 11!

Tjöt och öl
Vi är så glada och nöjda med vår första dag på EM och dessutom serveras det öl till alla seglare när vi kommer i land, härligt klass det här J. Vi tar en selfie med seglarkläderna fortfarande på, varsin öl i handen och världens största leenden, det här är det bästa! Sedan blir det snabbt ombyte och seglarmiddag i ett gammalt båthus på seglingsområdet, en fantastisk buffet och trevligt sorl.

Var är vinden?
Inför dag nummer två ser prognosen fortfarande osäker ut med svaga och växlande vindar. AP:n hissas på land. Två timmar…då hinner man ju mecka massa saker! Några mindre saker inhandlas och vi blir stående med huvudet ner i båten och rumpan i vädret en god stund, en stor del av livet som five-seglare.

Det hann bli lunch med bratwurst, bratkartoffeln och saurkraut i seglartältet också innan de sköt upp ytterligare två timmar. Mer tittande på andras båtar, spejande över vattnet, seglingstjöt och en mjukglass innan de meddelar att det inte blir några seglingar. Skönt ändå att slippa ligga på vattnet och vänta.

Proffshjälp av Pinell
Aftersail-öl bjuds det ändå och efter den får vi kontakt med Ian Pinell som hjälper oss med att gå igenom våra segel och vårt trim. Vi inser att förstaget är för kort liksom slaglängden på tampen som justerar raken. Det visar sig att Ian fått en rejäl smäll på ögat och skadat hornhinnan. Under dagen när seglingarna ändå var uppskjutna har han fått laserbehandling på sjukhus. De är effektiva i Tyskland och Ian försäkrade sig om att det var Ok både att dricka öl och att segla. Vi är mycket upprymda och tacksamma över den exklusiva och generösa hjälp vi fick av en av de stora inom five-seglingen.

Äntligen segling
Tredje dagen är det utlovat bra med vind på förmiddagen som sedan skall mojna och vrida. Tre seglingar är planerade. Trots detta ligger starttiden kvar på klockan 12. Vi ger oss ut med en ny schackel i förstaget och rejäl rake då det blåser ca 8 m/s. Vi tycker att det går som tåget men vinden mojnar och när vi kör mot Peter och Per-Eric går vi 15 grader lägre än dem... Vi drar tillbaka masten något, flyttar fram positionerna i båten, inget dramatiskt, och sedan går vi jämnt. Då inser vi att man aldrig skall nöja sig med att inte gå bra, det finns alltid något man kan och bör göra. Lagom till start har det mojnat rejält. Vi har bestämt oss för en sen start men missbedömer avstånden och blir lite sena upp till haren. Vi har glömt släppa strutten i omtrimningen till lättvind och får ingen riktig gång i båten, vi missar ett rejält skift på första undanvinden och går i mål som 40. Vinden fortsätter att dala och vrida och det blir en låååång och guppig väntan på nästa segling, Johan hinner bli lite sjösjuk och energin sjunker.

Femma upp och vi håller platsen!
Men så drar det till slut ihop sig till start i fjärde seglingen. Vi bestämt att starta sent vilket vi gör och får fri vind hela första kryssen. Vi rundar som 5:a vid första märket, en placering som vi håller in i mål. Det blir inga fler seglingar varken denna eller nästa dag vilket ger oss en sammanlagd 18:e plats på vårt första EM. Det var synd att det inte blev fler seglingar och vi får jobba på en större jämnhet från vår sida, men samtidigt kändes det fantastiskt att kunna få till några topplaceringar. Konkurrensen är benhård och kommer man inte iväg eller lyckas slå sig till fri vind är det lätt att det rinner iväg många placeringar. Vi fick många uppmuntrande tillrop från andra seglare och kände oss mycket välkomna.

Stämning och öppenhet
Saker vi tar med oss från EM är den goa stämningen i klassen och öppenheten kring att dela med sig av olika tips och trix. Vi har fått en större förståelse för grunderna i trimmet och hur man bör tänka kring rake och i vilken ordning man ändrar på saker och ting. Trimmet och farten är viktig, särskilt på förstakryssarna men det gäller att inte stirra sig blind på trimmet, viktigast är ändå fri vind och bra vägval. Taktik vid rundningar och starter är extremt viktigt i stora fält, och vi har fortfarande en hel del att lära om grindstarter. Vi ser dock fördelarna med grindstart, att man slipper omstarter och att det finns en god chans för alla att komma iväg bra i starten. Det är en härlig känsla att segla en klass där det verkar finnas oändligt mycket att lära sig och vi är så taggade på mer Five-segling hemma och internationellt!

Malin och Johan
SWE 8974

SM 2017: Dansk triumf men svenska mästare

P6040219 SM pristagarnaMitt i skolavslutningar och andra försommaraktiviteter valde 21 team att åka till Arkösund den 3-4 juni för att segla 505-SM. Två av dessa var danska och det var inte vilka danskar som helst, dels världsstjärnorna Jörgen och Jacob Bojsen-Möller och dels vassa mixbesättningen Fabiola och Michael Wonterghem. Dessutom deltog de rutinerade finska hårdvindsexperterna Jari Hamström/Tuomas Laurila. Till detta 18 hungriga svenska team – det var upplagt för spännande seglingar.

Lätta luriga vindar
Fyra seglingar på lördagen var målet. Trots lätta och skiftande vindar lyckades de duktiga seglingsledarna i Norrköpings SS klara att genomföra detta. Veteranerna, Ebbe Rosén/Olle Wenrup, Mälarhöjdens KS startade övertygande – två segrar. Bröderna Jörgen och Jacob Bojsen-Möller kom i en helt ny Ovingtonbåt, som de bara seglat ett par gånger, och de hade en del att trimma in. Öppningsresultaten blev blygsamma 2-4. Den andra andraplatsen fixade Jari och Tuomas, snyggt i den lätta vinden. Det var många skift och dessutom gynnade kanter, så det var viktigt att både starta bra och vara på rätt ställe på banan. Tredje seglingen lyckades Fabiola och Michael Wonterghem bäst med detta och spikade. Malin Broberg/Johan Röök tvåa, Ebbe och Olle 10:a och Bojsen-Möller 8:a. I fjärde läste Per och Lars Wester vindarna bäst och vann före Anders Dahlén/Magnus Nilsson. Bojsen-Möller var trea, Ebbe och Olle fyra. Många upp och ner i resultatlistan och spännande värre inför dag 2.

Härlig regattafest, med fint besök
På lördagskvällen var det en trevlig festmåltid i NSS klubbhus. Torgny Nordström var särskilt inbjuden och fick motta en liten halvmodell av en 505 som tack för hans insatser genom åren, nu senast med att låna ut sin båt till 505-utmaningen. Torgny var en av de som startade svensk 505-segling på 1960-talet och han brinner fortfarande för klassen.

Till slut kom det vind
Andra dagen och nu var det ändå mindre vind på morgonen. Först uppskjutet på land, men sedan kom det en lätt bris. Vinden fyllde dock på och tre seglingar kunde genomföras. Bojsen-Möller hade fått ordning på grejorna och vann femte seglingen, Malin och Johan åter igen tvåa. Ebbe och Olle tjuvstartade och blev diskade och där försvann i praktiken chansen till seger i regattan, 10-e-platsen från dag ett måste nu räknas. Till segling 5 ökade vinden något och nu spikade Malin och Johan, före Lars och Axel Hultgren. Bojsen-Möller trea och Ebbe och Olle fyra. Inför sista seglingen gällde att om Bojsen-Möller blev bättre än 8 så var de vinnare.

Spännande upplösning
Vinden ökade ytterligare och nu blev det riktiga härliga planingar på undanvinden. Kul att få visa arrangörerna lite av den fart som finns i Fiven. Ebbe och Olle avslutade som de började, med seger, Bojsen-Möller tvåa och Malin och Johan trea. Solklar seger för Jörgen och Jacob Bojsen-Möller, men svenska mästare blev Ebbe Rosén/Olle Wenrup, Mälarhöjdens KS, trots andraplatsen. Anders Dahlén/Magnus Nilsson såg inför sista seglingen ut som givna silvermedaljörer på SM. Men en avslutande 13:e plats gjorde att de hamnade på samma poäng som Malin och Johan, vars seger i race 6 avgjorde till deras fördel. Således en sensationell silvermedalj till ”nykomlingarna” Malin Broberg/Johan Röök, Lerums SS. Bronset gick till Ander och Magnus, som seglar för Träslövsläge BS.

Det var ett jämnare SM än på länge. Alla team t.o.m. plats 17 hade någon segling bland de 10 bästa och de tre sista båtarna var inom 3 poängs avstånd. Alla resultat på: http://www.nss.nu/505_2017/Resultat_505.htm

SWE 505 CUP
SM var också delsegling 1 i SWE 505 CUP 2017. I cupen räknas utländska deltagare bort och det är upplagt för en spännande fortsättning i delsegling 2, i Träslövsläge den 9-10 september.

Per-Eric
Crew SWE8651

Träningsläger i Träslövsläge – en toppentradition!

P5144082 Del av trningsfltet

Den 13-14 maj samlades 17 besättningar för att helt och hållet ägna helgen åt att bli ändå bättre Fiveseglare och att träffa och umgås med hela Fivegänget igen. Vi hade åter fler båtar på lägret än kravet för SM-status – inte illa! Samarbetet med danskarna fortsätter och i år var en dansk besättning med. Ett par veckor tidigare var SWE 9117 med på danskarnas läger.

 

Tränare från Australien
I år var Peter Nicholas från Australien tränare. Peter var tvåa i hårdvinds-VM-et i Kiel 2014, tillsammans med Luke Payne. Peter bor nu i Göteborg, så det var inte så exotiskt som det låter. Peter skötte tränaruppdraget med den äran - han fick mycket beröm från deltagarna. Han demonstrerade rörelsemönstret vid olika manövrer i en båt på land, han körde ett antal korta race med deltagarna, ibland med begränsningar och krav på manövrar. På havet körde Peter runt och instruerade och gav värdefulla tips samt hade utmärkta genomgångar efteråt. Han delade med sig av sina erfarenheter på ett mycket trevligt och pedagogiskt sätt.

 

Tätt och roligt på vattnet
På vattnet var de två färskaste besättningarna, SWE 8974, Malin Broberg/Johan Röök samt SWE 9002, Per och Lars Wester, båda med och högg i toppen på de korta racen. De har snabbt kommit in i klassen och etablerat sig i toppskiktet. SWE 8666, Anders Dahlén/Magnus Nilsson, SWE 8912, Tom och Toni Hastenpflug samt SWE 8694, Tomas Grundel/Johan Strömdahl var andra som visade att de hade både fart och ambition. Det blir ett spännande år med många som vill och kan vara med och slåss om topplaceringar. Jättekul!

 

TACK TBS
Träslövsläge BS är en fantastisk klubb. Läget nära träningsvattnen, lokaler material och som kronan på verket den fantastiska service som familjen Nilsson (Magnus Nilssons föräldrar) ger oss 505-seglare. Det var ett suveränt träningsläger!

 

I år kommer vi åter till Träslövsläge med deltävling 2 i SWE 505 CUP, den 9-10 september och vi kommer gärna igen till fler träningsläger också!

 

Per-Eric
Crew SWE 8651

 

Tillbakablick 2016 – nya styrelsen 2017!

P5144077 1024x768På bilden ordförande, Tom Hastenpflug (till vänster), tillsammans med sin bror Toni.

Vad hände i 505-Sverige under 2016? Här kan Du läsa Svenska 505-förbundets verksamhetsberättelse. Inte underligt att hela styrelsen fick förnyat förtroende på årsmötet som hölls i samband med träningslägret i Träslövsläge. Styrelse består således av: Tom Hastenpflug ordförande, Magnus Nilsson, vice ordförande, Lasse Bjerke, sekreterare, Ebbe Rosén, Internationell sekreterare, Sven Flood, kassör. I övrigt diskuterades PR-aktiviteter i form av provseglingar, 505-utmaningen, SWE 8585 och dess underhåll mm. God stämning och mycket framåtanda präglade årsmötet.

505-året 2016

Lite snabbfakta

Verksamhetsåret 2016 blev ett nytt mycket lyckat år för Svenska 505-förbundet. I slutet av året hade vi 98 båtar i vårt register, vi har 57 fullt betalande medlemmar och 8 passiva/ stödjande medlemmar. Vid styrelsen konstituerande möte blev fördelningen på posterna följande: Ordf: Tom Hastenpflug, v. ordf. Magnus Nilsson, kassör: Sven Flood, nationell sekreterare: Lars Bjerke och internationell sekreterare Ebbe Rosén. Utöver detta möte har styrelsen haft tre protokollförda Skypesammanträden fram till och med mars 2017. Ett fjärde möte kommer att hållas innan årsmötet 2017.

Medlemmar och intresserade har fått ett antal utskick med information under året. Tidigare 505-seglare som vi har kontakt med har fått fyra utskick med uppdateringar av vad som händer i klassen. Detta har varit uppskattat och varje år fylls listan på med ytterligare 505-entusiaster. Främsta kommunikationskanalen har varit Facebook (https://www.facebook.com/int505sweden/ ) med ca 250 inlägg under året. Hemsidan har haft 10 inlägg under året.

På Seglardagen 2016 representerades 505-förbundet av ordföranden Tom Hastenpflug. 505-förbundet har genom Tom Hastenpflug varit aktiva i att ta fram det förslag till finansierings­strategi som beslutades på seglardagen. Detta har uppskattats av Svenska seglarförbundet.

505-klassen fick en internationell Facebook-sida våren 2016. Den hanteras från Polen, Sverige, England och USA för närvarande. Allt material är på engelska. Läs den gärna på: https://www.facebook.com/int505/

 

Vi förverkligar drömmar 2016

Båtmässan i Göteborg blev en ny succé, trots att antalet jolleintresserade besökare var färre än tidigare år. Både gamla entusiaster och presumtiva nya 505-seglare besökte montern för en stunds Fivesnack. Dessutom var det förstås fullt häng i trapetsriggen, som vanligt. Den nya omgången av ”Vi förverkligar drömmar” var förstås intressant för många. Drygt 20 team ansökte och det var svårt att utse segrare.

Till slut vann Per och Pia Wennersten ”Vi förverkligar drömmar 2016” och fick låna SWE 8585 och all utrustning. Per var ute och provseglade 505 ett par gånger för drygt 40 år sedan med Kalle Nilsson i Tjuvkil, men sedan har det blivit OK, Laser samt massor av tränaruppdrag och 505-seglande var blott en dröm. Hans dotter Pia har inte tävlat så mycket, men har drömt om att få kappsegla med sin pappa. Nu blev det verklighet. En skada satte tyvärr käppar i hjulet för resan till Weymouth, och istället blev Nordiska mästerskapen si Sönderborg examen för satsningen. Per och Pia gjorde många bra starter, hade fin kryssfart, gjorde bra vägval och var runt topp-10 efter förstakryssen i flera seglingar. Undanvindarna gick inte lika bra, men som bäst blev det en 12:e plats i mål och totalt slutade de på plats 20 av de 27 deltagande båtarna. De lärde sig båten väldigt bra och var ett härligt tillskott i Björlanda kile-flottiljen.

I Stockholm ställde 505-veteranen Torgny Nordström upp med den nyare av sina Fivar, SWE 7318 som utlåningsbåt i Saltsjöbaden. En besättning fick möjlighet att testa 505-segling under en del av säsongen 2016.

 

Fler båtar till Sverige och vårträning
Första helgen i april 2016 hämtades tre nya begagnade båtar till Sverige, från Tyskland. En av dessa var till en helt ny besättning i Stockholm. Tomas Grundel och Johan Strömdahl. Två duktiga seglare som redan första säsongen fick fart på båten. Två var uppgraderingar från tidigare 505-selare, varav den ena är en gammal kändis från många år tillbaka - PA Malmgren. Per Kjellberg/Rita Cording var den andra besättningen som uppgraderade sig till nyare båt. Senare under säsongen köpte två nya besättningar i Göteborg båtar från England. Tillväxten i klassen har fortsatt.

Träningslägret i april i Träslövsläge, tillsammans med danskarna, är nästan en tradition. Lotte Meldgaard, regerande världsmästare i Match Racingför damer seglar nu 505 och var med på lägret tillsammans med sin gast Jens Vestergaard. Totalt deltog 16 båtar, varav tre danska. Dubbla världsmästaren Jan Saugman var tränare tillsammans med sin gast Jakob Karbo.

SERCH Magazine bjöd in Svenska 505-förbundet att vara med i alla nummer 2016 och det var vi med både text och bild. De sex publicerade artiklarna finns på sidan: http://int505.se/arkiv-artiklarDessutom publicerades en 505-artikel i Kaparebladet, SS Kaparens tidning, innan SWE 505 CUP 1 som seglades hos SS Kaparen i Gottskär. Den finns på samma plats.

 

SWE 505 CUP 1 i Gottskär med oväntad topptrio

SWE 505 CUP 1, den 28-29 maj, var det första riktiga testet på formen för. 19 Fivar på startlinjen var helt OK, även om tre kom från Danmark. Anders Dahlén/Magnus Nilsson, Träslövsläge BS, seglade snabbt och jämnt och vann klart. Med nya Blixtsegel från Bengt Johansson går de fort i lättare vindar, som under den här helgen. Dessutom startade de bra - också det synnerligen viktigt. Ebbe Rosén/Olle Wenrup vann visserligen tre delseglingar, men hade otur med materialhaveri (storfallsavlastaren gick sönder) och missade två seglingar. Men de hade också en 9:a och en 13:e, så de är inte oslagbara längre. Lars Bjerke/Tore Reinhold, Björlanda Kile SS, blev tvåa på samma poäng som trean, Tom och Toni Hastenpflug, SS Åmålsviken. En riktig veteran - Christer Båth - gjorde come-back på lördagen då han seglade med Per-Eric Thörnström som gast. Andra seglingen spikade Christer och Per-Eric, så takterna sitter i….. Fullständiga resultat på: http://idrottonline.se/SSKaparen-Segling/globalassets/ss-kaparen---segling/regattor/5o5-dag-2-race-7---kopia.htm Tävlingen seglades ihop med RS-båtar, men tyvärr kom det bara fem RS 500 och det var allt. En av de besättningarna (Malin Broberg/Johan Röök) skaffade en 505 senare under säsongen!

 

Spännande SM i Råå

SM 2016 seglades i Råå, utanför Helsingborg, den 11-12 juni. Tävlingen gick tillsammans med OK-jollarna som hade nordiskt mästerskap. För första gången hade Ebbe och Olle press på sig inför sista seglingen. För att vinna av egen kraft måste de vinna seglingen. Kul tyckte Olle! De vann och blev åter Svenska mästare. För vilken gång i ordningen? Största utmaningen var 19-åriga danskan Fabiola Wonterghem som seglar med pappa Michael. De seglade verkligt jämt och bra med idel topplaceringar och blev tvåa totalt. Silver på SM gick till Anders Dahlén/Magnus Nilsson, Träslövsläge BS, och brons till Lars och Axel Hultgren, Råå JK. Råå JK svarade för väldigt fina arrangemang, men det var inte lättseglat med ström och vindskift. Dock lika för alla. SM var också delsegling 2 i SWE 505 CUP 2016. Alla resultat på: http://www.niklasnorden.com/rjk/505sm2016.htm

 

VM som svenskarna vill glömma

Det blev ett VM i Weymouth med alla sorters väder. Från riktig lättvind till riktig hårdvind. Mike Martin/Adam Lowry från USA blev nya mästare, trots att de började med placeringarna 30 och 43, i den lätta vinden. Men sedan kom vinden och därefter hade de en 5:a om sämsta placering. När alla nio seglingarna kunde genomföras och därmed två seglingar fick räknas bort, så var saken klar. Det är Mike Martins tredje VM-titel. Han har tidigare en VM-titel som gast och en som rorsman, vilket han är ensam om. OM alla seglingarna räknats hade fjolårets världsmästare, Mike Holt/Carl Smit, USA, vunnit igen. Deras sämsta segling var en 15:e plats. Svenskarna rosade inte marknaden. Bäst gick det för Tom och Toni Hastenpflug, på 59:e plats. Ebbe Rosén/Olle Wenrup var näst bäst på 81:a plats, efter flera haverier. Läs gärna Ebbes berättelse om VM, med massor av länkar till filmer, intervjuer och bilder - gå in på www.int505.se. Det finns också en sammanfattning av VM på film, gjord av huvudsponsorn SAP, ”Overall highlights…”, på: https://www.youtube.com/watch?v=OCzr0ribGQU

 

Härligt NoM i Danmark

Nordiska mästerskapen seglades i år i danska Sönderborg på Jylland, nära tyska gränsen. Fina vatten, en seglingsledning som var på bettet och genomförde 12 seglingar på tre dagar, bra faciliteter och väldigt bra service på land med frukost, after sail och middagar. Det bådar gott inför EM i Sönderborg 2019. Seglingsmässigt blev det en revansch för danskarna som inte lyckades prestera riktigt på topp under VM. Jörgen och Jacob Bojsen-Möller seglade snabbt och säkert och klarade hem NoM-titeln före Jan Saugmann/Jakob Karbo. Därefter var det dubbelt finskt, med Kaj Lindfors/Antti Salonen på tredje plats och Jari Hamström/Tuomas Laurila på fjärde. Lars och Axel Hultgren blev bästa svenska båt på femte plats, efter bl.a. tre ”topp-tre” placeringar. Stockholmsbesättningen Tomas Grundel/Johan Strömdahl hade tävlingsdebut med fint resultat - 11:e plats totalt och en andraplats och en fjärdeplats som bästa delresultat. Även för Per och Lars Wester var det första 505-tävlingen. De hade oturen att bli påseglade av en F18 (som seglade på samma bana) i slutet av dag 2 och fick bryta pga. skada på båten. De hann dock med bl.a. en fin 5:e plats innan dess. Snyggt seglat alla tre! Danskarna är glädjande nog på gång igen på bredden och hade 14 båtar som deltog. Alla resultat på: http://www.syckapsejlads.dk/505%20NM-DM%20Acat%20F18/Resultater%202016

 

Tronskifte i SWE 505 CUP 2016

SWE 505 CUP, delsegling 3 - KSSS Olympiska regatta, blev en härlig avslutning på säsongen. Sju båtar på Baggensfjärden i hård byig vind på lördagen och i knappt någon vind alls på söndagen. Anders Dahlén/Magnus Nilsson behärskade förhållandena bäst och vann före Ebbe Rosén/Olle Wenrup. Stockholmsbesättningen Tomas Grundel/Johan Strömdahl slutade trea, på samma poäng som Ebbe och Olle. Två poäng bakom, på 4:e plats slutade Per och Lars Wester. Riktigt jämnt och kul i toppen, men alla har en bit fram till världstoppen.

SWE 505 CUP seglades för tredje året och 2016 blev det nya sammanlagda vinnare. Det var Anders Dahlén/Magnus Nilsson, Träslövsläge BS, som vann CUP-en före Ebbe Rosén/Olle Wenrup och med Lars Bjerke/Tore Reinhold på tredje plats. Totalt deltog 21 besättningar i årets SWE 505 CUP. Fullständiga resultaten på: http://int505.se/files/Resultat/2016_3_RESULTS.pdf

 

Positiv höst
DM för västkusten seglades traditionsenligt i Kullavik och vanns av Anders Dahlén/Magnus Nilsson, Träslövsläge BS. Malin Broberg/Johan Röök, GKSS, bjöd hårt motstånd efter bara en månad i båten. De vann första delseglingen och slutade 2:a totalt. Trea Lars Bjerke/Tore Reinhold, BKSS.

På höstens ”Träffen”, Svenska seglarförbundets samling av distrikt, klubbar och klassförbund, deltog Galen Mack. Han hade med en dator oh visade den nya Promotionfilm som Tom Hastenpflug klippt ihop. Finns på: https://www.youtube.com/watch?v=cLs7sapsQMw&t=17s
505-förbundet försöker att vara en aktiv del av svensk segling!

Det blev nytt rekord i deltagande på 505-PUB-en i november i Göteborg. Hela 32 seglare kom och snackade 505-segling!

En av världens genom tidernas bästa 505-seglare fyllde 60 år i december. Ännu har ingen överträffat Kristers Bergströms fem VM-titlar, även om Wolfgang Hunger från Tyskland nu delar rekordet. Grattis Krister Bergström! En artikel med bilder på Facebooksidan ”Jolleseglare från förr” har rönt stor uppmärksamhet.

Strax före jul fick förbundet en fin julklapp. Vår ansökan om sponsring för projektet 505-utmaningen 2017 beviljades 10 000 SEK från Svenska seglarförbundet. Det kommer att ge många nya seglare möjlighet att testa 505-klassen.

 

Många partners under 2016 – TACK!

Förbundet stöddes under året aktivt av många företag. Båtmässan i Göteborg sponsrade både med subventionerad plats på mässan och hela satsningen ”Vi förverkligar drömmar”. Bengt Wallin har som tack fått en halvmodell av en 505 vid höstens pubkväll i Göteborg. Tomas Gustafssons företag Micropos AB sponsrade återigen (det är många år i rad nu!) med bilder och tryck av material till Båtmässan och fick som tack motta en halvmodell av en 505 vid SM-middagen. Mikael Olin, en tidigare Fiveseglare, skänkte genom sitt företag RamNav en ny TackTick Micro till SWE 8585. Den gamla slutade tyvärr fungera. Stefan Johansson på Båths har ställt upp med lån av trapetsselar och bra priser på utrusningar för Vi förverkligar drömmar-projektet! Sven Bujala på Helly Hansen har gett oss förmånliga priser på en ny omgång 505-jackor. Anders Nordström på UK Syversen sänkte seglarväskor, Helly Hansen skänkte böcker om SCA-satsningen på VOR och Hjertmans skänkte high-tech-tampar som priserna till SWE 505 CUP 2016. Torgny Nordström lånade ut sin båt till förbundet och bjöd på allt material för att rusta upp den. Stort TACK allihop! Bidrag är alltid välkomna.

Nu ser vi med tillförsikt fram mot en ny härlig 505-säsong 2017. Den har börjat bra!

 

Göteborg 2016-04-20

Lars Bjerke

för Svenska 505-förbundets styrelse

Micke Gustafsson/Frank Llado – nytt team i 505-klassen

IMG 4331SWE 8793 har kommit till Sverige och i lördags var det första gången som vi började reda ut alla tampar. Det var många frågetecken...

 

Vilka är vi?

Vi började segla CB 66 tillsammans för 3 år sedan, vilket var en kul tid. Oftast fick vi segla klubbseglingar och ibland kunde det vara två likadana båtar. Efter att ha börjat tävla så insåg vi att vi gärna ville vara i en kul entypsklass med fler tävlande båtar, helst på vardagskvällar i Göteborgs-området. Vi hörde talas om 505 och Björlanda kile. En av oss (Micke) har dessutom seglat 505 för länge sedan, detta var 1985 och en Kyrwood med segelnr 6709.

 

Provsegling i Björlanda och sedan båtköp

Efter att ha fått möjligheten att provsegla i Björlanda, så sa vi att detta vill vi prova. Det har varit många trevliga personer i 505-förbundet, Petis, Peter, Lars m fl, som varit oerhört hjälpsamma i processen att hitta en bra båt. Mycket undersökande av begagnade båtar har det blivit och äntligen fick vi tag i en båt i England med nr 8793. Frank var med jobbet i London och tänkte ta en avstickare för att kolla båten. Den låg i Portland Marina vilket vi trodde var nära London, men icke. Det tog många timmar med bil för att hitta båten, men det var det värt.

 

Nu har vi äntligen fått hem den och börjat undersöka vart alla tampar går – och det är många ”snören”. Som tur är, fick vi med en video från förre ägaren, som beskriver alla funktioner och hur man sätter ihop allt, så nu är vi snart redo.

 

Vi ser fram emot en första säsong i denna fantastiska båtklass.

 

Med vänlig hälsning

Frank o Micke

505 Open Polish Nationals 2017

We would like to invite all 505 sailors and friends to Gdynia for the 505 Polish Open Nationals 2017! The regatta will take place from 21st to 23rd of July 2017. The on-line registration and Notice of Race is available on the gdyniasailingdays.org website.  Gdynia will be the hosts of 505 World Championships 2018 so don’t miss the opportunity to get familiar with local waters before the Worlds

Träningsläger i Danmark – med MYCKET vind!

Vallensbaek2017 800x450Helgen 22-23 april var det träningsläger i Vallensbaek, utanför Köpenhamn. Det första av två vårläger i år som Danska och Svenska 505-förbunden kommit överens om att öppna för varandra. Fyra svenska båtar hade planerat att åka till Danmark, men väderprognosen gjorde att alla utom Fredrik och Tomas stannade hemma. Här följer de tappras berättelse:

 

Vi riggade vår båt på fredagskvällen i regn och en vinande kall vind under förhoppning om bättre väder på lördagen.

 

11-14m/s – det går undan!

På lördagsmorgonen var utsikterna 11-14 m/S, ökande under dagen! Dock utan regn. Focken skall skotas långt ut, 75 cm-sa tränarna, Nicolaj och Henrik (Buhl), så det fixade vi. Väl ute på vattnet blev det några repor, det gick bra i den hårda vinden. Upp med spinnackern ropade Nicolaj och det gjorde vi, men jag glömde släppa kicken vilket gav en rejäl vurpa.

 

Spinnaker och bad....

Det tog en stund innan vi kom upp, vi ville inte räta med spinnaren uppe dessutom hade vi masttoppen i botten ganska hårt. Väl uppe drog vi iväg med en mycket svårseglad båt, hela riggen skakade och vi fick inte till riggspänningen- inte lätt att segla då. Vi linkade in mot jolleslipen i den allt hårdare vinden med lös rigg och Tomas i sittbrunnen då vi inte ville belasta riggen eftersom vi befarade att något gått sönder när masten stod hårt i botten. Väl på land igen gick det att spänna riggen igen, inget trasigt hittades. Snart efter kom även Fabiola och Michael in även de hade seglat färdigt för dagen.

 

Torrsegling

Efter dansk ”frokost” höll Nicolaj en genomgång av dagen korta “träningspass”. Fabiola och Michaels nya fina båt arrangerades så vi kunde torrsegla på land under Nicolajs ledning, hur rorsman rör sig i slag och gippar, när byter man hand, hur hålla krängpinnen, etc, -bra övning. Efter övningen blev det mekande, pratande, öldrickande och allmänt hygge. Bättre väder i lä, det vill säga ingen fleecetröja under jackan. Dagen avslutades med Chili con carne i det fina klubbhuset, en trevlig kväll i gott sällskap.

 

Ändå mer vind – nej!

Söndag morgon och morgenmad i klubbhuset. Dagens väderrapport 11-14 m/s ökande till 15-18 m/s redan under förmiddagen. Vi beslutade att avsluta, packa och åka hem. Fabiola och Michael samt Hans och Etiénne gav sig ut med stöd av två följebåtar. Ganska snart kom Fabiola och Michael in med trasigt storsegel och lite senare Hans och Etiénne.

 

Vad tyckte vi då om detta, 40 minuter bra segling och 30 minuter dålig? Tja-hemma i Göteborg hade i vi inte seglat alls denna helg. Vi fick bra tips och vi mätte vår båt med Henriks måttabell från BM utifrån den ska vi göra justeringar, främst fockens skotning i hårdvind.

 

Tack till de Danska seglarna och tränarna för en väldigt trevlig helg!

 

Fredrik och Thomas,

SWE 9117.

Du är här: Home Results