LOGO
Svenska 505 förbundet

505 - en gammal dröm förverkligas

Full Planing
När Martin Fridh och Mats Dahlander började segla var 505 drömbåten. Här berättar de om hur de långt senare kom igång med 505-segling. Läs och inspireras!  Är Du intresserad av 505 – maila Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. så hjälper vi Dig också att komma igång med riktigt go' segling.

 

Drömbåten
När BOJKs Optimist- och E-jolle seglare hängde nere vid klubbhuset i Bjärred på 80-talet var det ingen av oss som hade sett en 505 i verkligheten. Ändå var den mytomspunnen och det häftigaste vi kunde tänka oss att segla. Man kunde ju trimma allt och den var snabb! Vi pratade om båten och läste i seglingstidningarna om Krister Bergström som var en legend. Båten var en ouppnåelig dröm.

 

Fre Tomas och LArts

Annat kom emellan

Det var där på BOJK som vi lärde känna varandra. Vi växte upp och efter enmansjollarna korsade vägen genom livet olika kölbåtar. Mestadels entypsklasser. Ibland var vi i samma besättning. Ibland värsta konkurrenter. Det har blivit många roliga seglingsprojekt med underbara besättningar genom åren och seglingen har givit oss så många fina upplevelser. Fiven glömdes bort.

 

Tvmansjolle
Vi hade missat tvåmansjolle
Men plötsligt någonstans mitt i livet blev det dags för något nytt. Vad skulle hända i andra halvlek? Två-mans-jolle var något vi båda hade missat helt och vi fick återigen upp ögonen för int.505 klassen, som är stor internationellt och har många aktiva seglare i Sverige. Båten är fortfarande häftig, men det var ännu viktigare för oss att hitta en klass med ett aktivt förbund, med en trevlig gemenskap både på hemmaplan och internationellt.

 

Trning hst 2021Provsegling med mersmak
Det visade sig att Fiven trots allt kanske inte var en ouppnåelig dröm. Tvärt om! Förbundet har lånebåtar så att man enkelt kan prova på. Tomas Franzén var mycket hjälpsam och såg till att vi fick segla på Råå där det finns en liten fleet av båtar. Ja! Det var verkligen en häftig och härlig båt att segla! Inte speciellt svår att komma igång i, men samtidigt verkligen något att bita i om man vill segla den till sin fulla potential. Vi seglar för att det är skoj, men vill också lära nytt och utvecklas. Vi var lockade!

 

Kryss 9171
Blött SM-inhopp och vi var fast
Två dagar senare gick SM 2020 i Vejbystrand så vi bestämde oss för att följa det från en motorbåt. Här träffade vi på trevliga seglare och en del gamla bekanta ansikten från ungdomsårens jollekappseglingar som också sökt sig till klassen. Det var fartfyllt i hårt väder gränsade mot kuling och oemotståndligt att se på. Julia på SWE-9107 skadade handen svårt i en vurpa, vilket tråkigt nog innebar att hon inte skulle kunde segla på söndagen. Hon tyckte att Sven som nu saknade en rorsman skulle få segla ändå och att det var onödigt att en ledig rorsman utan egen båt skulle stå på land.

 

Så kom det sig att Sven fick bada även på söndagen - flera gånger. Men han klagade inte även om hans vikarierande rorsman bokstavligen talat hade tagit sig vatten över huvudet. Det var inte idealiska förhållanden för en nybörjare, men det var så kul och hade effekten att vi samma kväll bestämde oss att köpa vår egen båt. Det firades med Champagne!

 

Glada miner
Enkelt att komma igång – alla hjälpte till
Många ville hjälpa oss att hitta en lämplig båt som var till salu. Vi ville ha en båt som var välfungerande och uppsatt enligt de vanligaste trimguiderna för att göra det så enkelt som möjligt för oss. Under SM hade vi träffat Holger Jess från Tyskland som är en av klassens proffs och eldsjälar. Han lovade hjälpa till och några dagar senare hade vi köpt en osedd båt från Tyskland och han förmedlade kontakten med en trevlig familj som hade köpt en 29:er som skulle till Lomma. De lastade släpet med båda båtarna och endast två veckor efter vår provsegling fick vi nu vår alldeles egna Five hemlevererad och en dröm gick i uppfyllelse! Så enkelt var det att komma igång. Ett stort tack till förbundet och alla hjälpsamma seglare.

 

BKSS hst 2020

Friskt vågat direkt
Vi satte etiketter på alla trimlinor och åkte raka vägen till cup-seglingen i Björlanda Kile där vi försökte rigga båten för premiärsegling i ganska hårda vindar. Det tog lördagen att göra båten och oss själva redo, men halva besättningen fick ändå segla eftersom Tomas B (SWE-8694) var oerhört seglingssugen men saknade sin gast. Det blev också en nyttig erfarenhet. På söndagsmorgonen flög vi ut ur hamnen, surfade hela dagen och kom i hamn med ett stort leende. Vi var nöjda med vår premiär.

 

SM i fint sllskap
Allt från sist till först 2021
Första säsongen har vi mest tränat med fleeten på Råå och åkt på Svenska och Danska mästerskapen samt cuperna i Björlanda Kile och Saltsjöbaden. Vi har mycket kvar att lära och resultaten har varit allt mellan sist och först. Under slutet av säsongen fick vi till det lite bättre, se resultatet i Robline SWE 505 CUP 2021: http://www.int505.se/images/web/Robline%20SWE%20505%20CUP%202021%20FINAL.pdf

 

BKSS Mlgng sista seglingen
Första spiken
I Björlanda var vi på hugget i sista seglingen och fick till trimmet så vi hängde med ganska bra. Vi gjorde mycket bra vägval också. När vi rundade ned på sista länsen låg vi strax bakom tätklungan och bestämde oss för att satsa högre genom att separera och segla vår egen väg ned längs norra kanten. Där var det fint tryck i vinden. Vi rundade upp som 3a. SWE 9038 och SWE 8801 som var före oss fightades med varandra och vi såg vår chans att överraska och stressa båda till misstag, så att vi kunde slå dem precis på mållinjen som vi alla tre nästan korsade samtidigt. Vår första spik i 505. Det var kul!

 

Gatestart
Ny 505-säsong och nu är drömmen på riktigt!

Nu förbereder vi oss för nästa säsong. Vi deltog på trimhelgen med Holger Jess och håller som bäst på att piffa upp båten enligt hans order. Det är klart att man måste älska verktygslådan. Det finns alltid något kul att pyssla med och båten måste så klart vara i toppskick. Flaps-byte pågår. Vi hänger en del i garaget och snackar förstås om 505-segling. Men det är inte längre bara en dröm. Nu är det på riktigt!

 

Vi ses på vattnet till våren!

 
MAts och MArtin

Seglarhälsningar från Martin & Mats på SWE-9171

Tretton Fivar inomhus på trimhelg med Holger Jess

PB060109
13 riggade Fivar inomhus med 505-gurun Holger Jess som fokuserade helt på 505-trim under två heldagar i november – välkommen att läsa om årets nördigaste 505-helg!

DSCN1812
Vilket intresse!
Intresset var stort när 505-förbundet bjöd in till en trimhelg i november, med trimsnack och trimjobb på båtarna, under ledning av Holger Jess. Man kan inte rigga en 505 inomhus på många ställen, men hos Johan Calverts företag Smart Inredning i Kungälv går det utmärkt. Tretton båtar kom, varav ett par från Skåne och Stockholm. Totalt var vi 31 personer, allt från inbitna 505-seglare sedan länge till årsnya team och t.o.m. några utan egen 505.

PB070274
Trimhelg inomhus – varför det?
För att kunna få ut maximal fart i en 505 är det viktigt att grundtrimmet är rätt – t.ex. att mastens och centerbordets placeringar harmonierar. Dessutom ska trimsystemen fungera smidig så att båten går lätt att trimma om under gång. Eftersom många svenska båtar har en del år på nacken och en del inte kappseglats på hög nivå är det viktigt att få koll både på grundtrim och på trimfunktionerna.

PB060080
På en äldre 505 och är det lätt hänt att trimsystemen inte är optimala längre. Något system är gammalmodigt – bättre finns idag - något block eller någon råtta kärvar, någon gummicord är för gammal, någon tamp är bytt mot en för grov/klen eller är för stel, osv. Det är en del pill att få allt att funka perfekt. Pillet görs bäst under vintern så att seglingssäsongen kan ägnas åt just segling!

PB060027
Holger Jess – en av världens bästa 505-seglare
Det finns få personer i världen som kan mer om trimning och trimsystem på en 505 än Holger Jess. Holger är fyrfaldig världsmästare i 505 och utrustar idag nya Ovingtonbåtar med alla beslag och trimsystem så att de blir tävlingsklara. Du ska kunna sätta Dig i en ny-utrustad båt från Jess Sailsport och vinna VM, bara ”plug and play” är Holgers filosofi. Holger kom med färjan från Kiel med en bil full med beslag och tamp och stor entusiasm.

DSCN1794
Bra förutsättningar för säsongen 2022
Allmänna genomgångar varvades med individuell genomgång av varje båt. Det var fullt upp för Holger i dagarna två och vi är många som har fått långa åtgärdslistor att beta av under vintern. En del kunde vi fixa på plats, men tiden räckte inte till. Det var så mycket intressant att lyssna på, diskutera och försöka smälta. Tack för en mycket givande helg Holger! Smart Inrednings lokaler var perfekta för trimhelgen – tack Johan – som själv fick sitt nya centerbord på plats och intrimmat i SWE 8848.

PB060056
Om vi hinner fixa alla saker på våra båtar inför våren 2022, så ger det bra förutsättningar för att kunna trimma och jämföra fart mellan båtarna under försäsongen. Vi ser fram mot en spännande seglingssäsong!

PB060124
Så småningom kommer filmer från helgen att läggas upp – vi meddelar på FB när och hur de finns tillgängliga. Just nu finns det en hel del bilder på: https://drive.google.com/drive/folders/1RaALU8MLmK1sceGCJSXcDRAadQVH65Mu?usp=sharing

 

Per-Eric Törnström
Crew SWE 8651

Åtta år med SWE 505 CUP

Start ml
Följ med på en resa genom de åtta säsongerna i en lite nördig sammanställning, som dock börjar med bakgrunden, regler mm.

505Gottskar-2 Tta seglingar
Vi måste segla tillsammans mer än på SM
När vi återstartade 505-klassen i Sverige insåg vi att det inte räckte med att Sveriges 505-seglare möttes och seglade tillsammans en gång per år – på SM. Tre tävlingar inkl. SM blev starten för CUP-en. Målsättningen var att sprida tävlingarna i 505-Sverige, dvs. att seglare i de tre flottiljerna Skåne, Stockholm och Göteborg ska ha nära till minst en tävling.

En regatta har varit densamma under hela perioden. Det är KSSS Olympic Regatta, men 2020 blev den inställd pga. Corona. Det är faktiskt den enda tävling som inte genomförts alls trots Corona. På västkusten har vi seglat CUP eller SM i Gottskär, Träslövsläge, Björlanda kile, Marstrand och Åmål. I Skåne har vi bara seglat när det har varit SM där, i Råå, Båstad och Vejbystrand. SM har vi också seglat i Arkösund på ostkusten.

Rundning MArstrand
Lite speciella regler
CUP-en ska stimulera till deltagande i många tävlingar. Poängräkningssystemet innebär att endast delseglingarnas resultat räknas, inte slutresultaten i deltävlingarna. Det innebär att deltar man på en tävling, men inte tar sig i mål i en segling får man poäng = antal tävlingsdeltagare + 1. Deltar man inte alls på tävlingen blir poängtalet i stället = antal deltagare totalt i CUP-en + 1. Det lönar sig således att vara med.

Självklart vill vi gärna ha utländska deltagare på våra CUP-tävlingar, men när vi räknar samman SWE 505 CUP så är det bara placeringen bland de svenska teamen som räknas. Byte av båt under säsongen är tillåtet och i en deltävling är det OK att ha seglat med annan rorsman/gast och ändå få räkna resultatet till det egna teamet. Mindre regeljusteringar har gjorts efterhand, men grundstommen är densamma.

IMG 0026 Vinnarna SW 505 CUP 2017
Priser – utöver äran!
SWE 505 CUP avslöjar vilket team som seglat bäst totalt sett under säsongen, så det är mest äran man tävlar om. Vinnaren får också en inteckning i vandringspriset. Det SSF-standar som 505-förbundet fick på sin 50-årsdag av Seglarförbundet är inramat som en tavla och på baksidan skrivs segrarnas namn. Utöver vandringspriset har vi helt förlitat oss på sponsrade priser.

Tre gånger har vi haft en partner för hela CUP-en. 2021 och 2019 har det varit Robline och premiäråret var det polska segelmakaren Narwal. Utöver generösa priser från dessa har vi genom åren haft synnerligen god stöttning av SEARCH Magazine, UK Sailmakers, Båths, Benns, Malmgren Epoxi, m.fl. TACK alla som bidragit!

CLASSIC 2019
Classic CUP
Precis som vi har ett Classic-vandringspris på SM finns det även ett i SWE 505 CUP – en fin bild på SWE 7343. Hittills har intresset för att segla Classic-båtar på Cup-seglingar varit ganska lågt, men vi hoppas detta ska ändras och ska försöka pusha mer för att de äldre båtarna kappseglas.

Peter och MArtin
Jämnare efterhand och nu är det knivskarp konkurrens!
Första året, 2014, vann Ebbe Rosén/Olle Wenrup med snittplaceringen 1,0 dvs. de räknade enbart förstaplatser. Poängskillnaden till Peter Andersson/Per-Eric Törnström, på andra plats, var stor, hela 32 poäng. Ebbe och Olle vann även 2015, men redan då hade det blivit jämnare, deras snittplaceringen var 1,7 och tvåan Lars och Axel Hultgren låg ”bara” 25 poäng efter.

505Gottskar-1 Anders och Magnus
2016 vann Magnus Nilsson/Anders Dahlén, men nu var Ebbe och Olle 24 poäng efter. 2017 var det ny vinnarbesättning och första gången ett mix-team vann tävlingen – Malin Broberg/Johan Röök. De var 9 poäng före Anders och Magnus på andraplatsen. Sedan har det bara blivit jämnare och jämnare. I år skilde det bara 1 poäng mellan vinnarna Peter Bökmark/Martin Persson och tvåan Malin Broberg/Johan Röök. Cupen avgjordes bokstavligen i sista delseglingen.

OCR 2018 MAssor av bter
Siffror i massor
Deltagarrekordet hittills för en CUP-säsong är 32 team från 18 olika klubbar. Det var 2018 när SM, som samtidigt var NoM, gick i Marstrand och lockade 26 team. Lägsta deltagarantalet är 21 team, både 2016 och 2017. I år deltog 29 team från 13 klubbar i någon tävling, vilket är det näst högsta deltagarantalet. Antalet klubbar har gått ner något, främst eftersom en hel del team som tränar i Björlanda kile numera även tävlar för BKSS.

Tom och Toni CUP BKSS
Totalt har det varit 2 024 båtstarter i de 143 delseglingarna i CUP-en. Flest delseglingar - 21 - genomfördes 2021 och det blev då 314 båtstarter. Rekordåret 2018 har flest båtstarter hittills - 354. Det året hade KSSS OCR sitt största deltagarantal (13 team) och man seglade 9 race på 49-erbanan.

I snitt har drygt 20% av deltagarna seglat alla tre deltävlingarna, medan ungefär 40 % vardera deltagit i en eller två deltävlingar. Ett klart mål är att höja andelen som är med på alla deltävlingar.

Anders Nilsson-Jacob R - full planing
En kamp mellan flottiljerna
Inofficiellt vill förstås alla flottiljerna lyckas bäst. Göteborgsflottiljen har haft flest deltagare alla år, som minst 12 och som mest 23. Stockholmsflottiljen har oftast näst mest deltagare, men det skiljer ganska lite mot Skåneflottiljen som då och då är den större av de två. Stockholmsflottiljen är mest framgångsrik om man ser på totalsegrar, fem vinster av åtta möjliga. I antal pallplaceringar ligger dock Göteborgsflottiljen snäppet före med 13 pallplatser. Stockholm har 10 pallplatser och Skåne hittills bara en.

ml 2021
Maratontabellen

På skoj har jag gjort en maratontabell för CUP-en, baserad på att vinst ger 3 poäng, andraplats 2 poäng och tredjeplats 1 poäng.
Ebbe och Olle Marstrand 2018
Ebbe Rosén/Olle Wenrup är i ledningen. De har totalt 13 poäng, efter två segrar och sju pallplatser av 8 möjliga.

Tomas och Johan IMG 8555
Tvåa i tabellen är Tomas Grundel/Johan Strömdahl med tre segrar och således 9 poäng.

Malin o Johan full slr
På tredje plats Malin Broberg/Johan Röök på 7 poäng efter en vinst och två andraplatser.

Två Stockholmsteam således i topp före ett Göteborgsteam. Därefter följer ytterligare två Göteborgsteam, Peter Bökmark/Martin Persson på plats fyra och Magnus Nilsson/Anders Dahlén på plats fem. På plats 6 återfinns första Skånebåten, Lars och Axel Hultgren.
Statistik SWE 505 CUP

Hur går 505-förbundet vidare med SWE 505 CUP?
Man ska inte ändra ett vinnande koncept heter det, men man kan putsa på det för att göra det ändå bättre. Utgångspunkten är att det i fortsättningen ska vara fyra CUP-seglingar, en inom vardera flottiljs närområde plus SM-et. SM ska vara tre seglingsdagar och turnera mellan ost, väst och syd.

OCR Ebbe och Olle
Cup-säsongen 2022 börjar vi i Stockholm i stället för att avsluta där. KSSS OCR är en fantastisk regatta på många sätt, men det är väldigt trångt på land och ofta kallt så sent på året, vilket avskräcker en del. Säsongen 2022 seglar vi KSSS vårtävling Saltsjöbadsregattan 21 - 22 maj som CUP-tävling 1 och siktar på att många är riktigt seglings- och tävlingssugna efter vintern. Vi fortsätter till Skåne med CUP 2 i Borstahusen 4 - 5 juni, seglar SM och NoM i Gävle 8 - 10 juli och avslutar med CUP 4 i Björlanda kile 10 - 11 september. Varmt välkommen att hänga på i SWE 505 CUP 2022.

Bildpresentation SWE 505 CUP 2022-FINAL

Vill Du eller någon Du känner hjälpa oss att utveckla SWE 505 CUP som partner – hör av Dig!

 

Alla CUP-resultat genom åren finns på hemsidan: https://www.int505.se/results

Per-Eric Törnström
Crew SWE 8651

Du är här: Home