Nyheter
Tretton Fivar inomhus på trimhelg med Holger Jess
13 riggade Fivar inomhus med 505-gurun Holger Jess som fokuserade helt på 505-trim under två heldagar i november – välkommen att läsa om årets nördigaste 505-helg!
Vilket intresse!
Intresset var stort när 505-förbundet bjöd in till en trimhelg i november, med trimsnack och trimjobb på båtarna, under ledning av Holger Jess. Man kan inte rigga en 505 inomhus på många ställen, men hos Johan Calverts företag Smart Inredning i Kungälv går det utmärkt. Tretton båtar kom, varav ett par från Skåne och Stockholm. Totalt var vi 31 personer, allt från inbitna 505-seglare sedan länge till årsnya team och t.o.m. några utan egen 505.
Trimhelg inomhus – varför det?
För att kunna få ut maximal fart i en 505 är det viktigt att grundtrimmet är rätt – t.ex. att mastens och centerbordets placeringar harmonierar. Dessutom ska trimsystemen fungera smidig så att båten går lätt att trimma om under gång. Eftersom många svenska båtar har en del år på nacken och en del inte kappseglats på hög nivå är det viktigt att få koll både på grundtrim och på trimfunktionerna.
På en äldre 505 och är det lätt hänt att trimsystemen inte är optimala längre. Något system är gammalmodigt – bättre finns idag - något block eller någon råtta kärvar, någon gummicord är för gammal, någon tamp är bytt mot en för grov/klen eller är för stel, osv. Det är en del pill att få allt att funka perfekt. Pillet görs bäst under vintern så att seglingssäsongen kan ägnas åt just segling!
Holger Jess – en av världens bästa 505-seglare
Det finns få personer i världen som kan mer om trimning och trimsystem på en 505 än Holger Jess. Holger är fyrfaldig världsmästare i 505 och utrustar idag nya Ovingtonbåtar med alla beslag och trimsystem så att de blir tävlingsklara. Du ska kunna sätta Dig i en ny-utrustad båt från Jess Sailsport och vinna VM, bara ”plug and play” är Holgers filosofi. Holger kom med färjan från Kiel med en bil full med beslag och tamp och stor entusiasm.
Bra förutsättningar för säsongen 2022
Allmänna genomgångar varvades med individuell genomgång av varje båt. Det var fullt upp för Holger i dagarna två och vi är många som har fått långa åtgärdslistor att beta av under vintern. En del kunde vi fixa på plats, men tiden räckte inte till. Det var så mycket intressant att lyssna på, diskutera och försöka smälta. Tack för en mycket givande helg Holger! Smart Inrednings lokaler var perfekta för trimhelgen – tack Johan – som själv fick sitt nya centerbord på plats och intrimmat i SWE 8848.
Om vi hinner fixa alla saker på våra båtar inför våren 2022, så ger det bra förutsättningar för att kunna trimma och jämföra fart mellan båtarna under försäsongen. Vi ser fram mot en spännande seglingssäsong!
Så småningom kommer filmer från helgen att läggas upp – vi meddelar på FB när och hur de finns tillgängliga. Just nu finns det en hel del bilder på: https://drive.google.com/drive/folders/1RaALU8MLmK1sceGCJSXcDRAadQVH65Mu?usp=sharing
Per-Eric Törnström
Crew SWE 8651
Åtta år med SWE 505 CUP
Följ med på en resa genom de åtta säsongerna i en lite nördig sammanställning, som dock börjar med bakgrunden, regler mm.
Vi måste segla tillsammans mer än på SM
När vi återstartade 505-klassen i Sverige insåg vi att det inte räckte med att Sveriges 505-seglare möttes och seglade tillsammans en gång per år – på SM. Tre tävlingar inkl. SM blev starten för CUP-en. Målsättningen var att sprida tävlingarna i 505-Sverige, dvs. att seglare i de tre flottiljerna Skåne, Stockholm och Göteborg ska ha nära till minst en tävling.
En regatta har varit densamma under hela perioden. Det är KSSS Olympic Regatta, men 2020 blev den inställd pga. Corona. Det är faktiskt den enda tävling som inte genomförts alls trots Corona. På västkusten har vi seglat CUP eller SM i Gottskär, Träslövsläge, Björlanda kile, Marstrand och Åmål. I Skåne har vi bara seglat när det har varit SM där, i Råå, Båstad och Vejbystrand. SM har vi också seglat i Arkösund på ostkusten.
Lite speciella regler
CUP-en ska stimulera till deltagande i många tävlingar. Poängräkningssystemet innebär att endast delseglingarnas resultat räknas, inte slutresultaten i deltävlingarna. Det innebär att deltar man på en tävling, men inte tar sig i mål i en segling får man poäng = antal tävlingsdeltagare + 1. Deltar man inte alls på tävlingen blir poängtalet i stället = antal deltagare totalt i CUP-en + 1. Det lönar sig således att vara med.
Självklart vill vi gärna ha utländska deltagare på våra CUP-tävlingar, men när vi räknar samman SWE 505 CUP så är det bara placeringen bland de svenska teamen som räknas. Byte av båt under säsongen är tillåtet och i en deltävling är det OK att ha seglat med annan rorsman/gast och ändå få räkna resultatet till det egna teamet. Mindre regeljusteringar har gjorts efterhand, men grundstommen är densamma.
Priser – utöver äran!
SWE 505 CUP avslöjar vilket team som seglat bäst totalt sett under säsongen, så det är mest äran man tävlar om. Vinnaren får också en inteckning i vandringspriset. Det SSF-standar som 505-förbundet fick på sin 50-årsdag av Seglarförbundet är inramat som en tavla och på baksidan skrivs segrarnas namn. Utöver vandringspriset har vi helt förlitat oss på sponsrade priser.
Tre gånger har vi haft en partner för hela CUP-en. 2021 och 2019 har det varit Robline och premiäråret var det polska segelmakaren Narwal. Utöver generösa priser från dessa har vi genom åren haft synnerligen god stöttning av SEARCH Magazine, UK Sailmakers, Båths, Benns, Malmgren Epoxi, m.fl. TACK alla som bidragit!
Classic CUP
Precis som vi har ett Classic-vandringspris på SM finns det även ett i SWE 505 CUP – en fin bild på SWE 7343. Hittills har intresset för att segla Classic-båtar på Cup-seglingar varit ganska lågt, men vi hoppas detta ska ändras och ska försöka pusha mer för att de äldre båtarna kappseglas.
Jämnare efterhand och nu är det knivskarp konkurrens!
Första året, 2014, vann Ebbe Rosén/Olle Wenrup med snittplaceringen 1,0 dvs. de räknade enbart förstaplatser. Poängskillnaden till Peter Andersson/Per-Eric Törnström, på andra plats, var stor, hela 32 poäng. Ebbe och Olle vann även 2015, men redan då hade det blivit jämnare, deras snittplaceringen var 1,7 och tvåan Lars och Axel Hultgren låg ”bara” 25 poäng efter.
2016 vann Magnus Nilsson/Anders Dahlén, men nu var Ebbe och Olle 24 poäng efter. 2017 var det ny vinnarbesättning och första gången ett mix-team vann tävlingen – Malin Broberg/Johan Röök. De var 9 poäng före Anders och Magnus på andraplatsen. Sedan har det bara blivit jämnare och jämnare. I år skilde det bara 1 poäng mellan vinnarna Peter Bökmark/Martin Persson och tvåan Malin Broberg/Johan Röök. Cupen avgjordes bokstavligen i sista delseglingen.
Siffror i massor
Deltagarrekordet hittills för en CUP-säsong är 32 team från 18 olika klubbar. Det var 2018 när SM, som samtidigt var NoM, gick i Marstrand och lockade 26 team. Lägsta deltagarantalet är 21 team, både 2016 och 2017. I år deltog 29 team från 13 klubbar i någon tävling, vilket är det näst högsta deltagarantalet. Antalet klubbar har gått ner något, främst eftersom en hel del team som tränar i Björlanda kile numera även tävlar för BKSS.
Totalt har det varit 2 024 båtstarter i de 143 delseglingarna i CUP-en. Flest delseglingar - 21 - genomfördes 2021 och det blev då 314 båtstarter. Rekordåret 2018 har flest båtstarter hittills - 354. Det året hade KSSS OCR sitt största deltagarantal (13 team) och man seglade 9 race på 49-erbanan.
I snitt har drygt 20% av deltagarna seglat alla tre deltävlingarna, medan ungefär 40 % vardera deltagit i en eller två deltävlingar. Ett klart mål är att höja andelen som är med på alla deltävlingar.
En kamp mellan flottiljerna
Inofficiellt vill förstås alla flottiljerna lyckas bäst. Göteborgsflottiljen har haft flest deltagare alla år, som minst 12 och som mest 23. Stockholmsflottiljen har oftast näst mest deltagare, men det skiljer ganska lite mot Skåneflottiljen som då och då är den större av de två. Stockholmsflottiljen är mest framgångsrik om man ser på totalsegrar, fem vinster av åtta möjliga. I antal pallplaceringar ligger dock Göteborgsflottiljen snäppet före med 13 pallplatser. Stockholm har 10 pallplatser och Skåne hittills bara en.
Maratontabellen
På skoj har jag gjort en maratontabell för CUP-en, baserad på att vinst ger 3 poäng, andraplats 2 poäng och tredjeplats 1 poäng.
Ebbe Rosén/Olle Wenrup är i ledningen. De har totalt 13 poäng, efter två segrar och sju pallplatser av 8 möjliga.
Tvåa i tabellen är Tomas Grundel/Johan Strömdahl med tre segrar och således 9 poäng.
På tredje plats Malin Broberg/Johan Röök på 7 poäng efter en vinst och två andraplatser.
Två Stockholmsteam således i topp före ett Göteborgsteam. Därefter följer ytterligare två Göteborgsteam, Peter Bökmark/Martin Persson på plats fyra och Magnus Nilsson/Anders Dahlén på plats fem. På plats 6 återfinns första Skånebåten, Lars och Axel Hultgren.
Hur går 505-förbundet vidare med SWE 505 CUP?
Man ska inte ändra ett vinnande koncept heter det, men man kan putsa på det för att göra det ändå bättre. Utgångspunkten är att det i fortsättningen ska vara fyra CUP-seglingar, en inom vardera flottiljs närområde plus SM-et. SM ska vara tre seglingsdagar och turnera mellan ost, väst och syd.
Cup-säsongen 2022 börjar vi i Stockholm i stället för att avsluta där. KSSS OCR är en fantastisk regatta på många sätt, men det är väldigt trångt på land och ofta kallt så sent på året, vilket avskräcker en del. Säsongen 2022 seglar vi KSSS vårtävling Saltsjöbadsregattan 21 - 22 maj som CUP-tävling 1 och siktar på att många är riktigt seglings- och tävlingssugna efter vintern. Vi fortsätter till Skåne med CUP 2 i Borstahusen 4 - 5 juni, seglar SM och NoM i Gävle 8 - 10 juli och avslutar med CUP 4 i Björlanda kile 10 - 11 september. Varmt välkommen att hänga på i SWE 505 CUP 2022.
Vill Du eller någon Du känner hjälpa oss att utveckla SWE 505 CUP som partner – hör av Dig!
Alla CUP-resultat genom åren finns på hemsidan: https://www.int505.se/results
Per-Eric Törnström
Crew SWE 8651
505-segling igen efter 35 år - sommaren 2021 med ”Parbleu”
Har man en bakgrund som jolleseglare och 505-seglare finns drömmen om mer 505-segling ofta levande. Här kan Du läsa solskenshistorien om hur SWE 7316 ”Parbleu” fick en aktiv sommar 2021 genom Jan och Ulf Andersson tillsammans med Torgny Nordström.
De var Europamästare i Flying Junior 1968 när de bytte till 505-klassen. Där blev det mycket segling och som bäst en 6:e plats på VM 1972 i Hangö och en 3:e plats på EM 1976 i Hayling Islands. Efter seglingskarriären i ungdomsåren gjorde bröderna Jan och Ulf Andersson jobbkarriär istället. Seglingen hade inte längre högsta prioritet, men drömmen har funnits där – drömmen om att återigen segla 505. Jan och Ulf hittade sin gamla EM-vinnande Flying Junior för några år sedan och rustade upp den till nyskick igen och började leka med den på Järlasjön, men de ville mer.
Match-making
Hösten 2020 fick Ulf Andersson kontakt med 505-förbundet och började en diskussion om möjligheterna att känna på Fiven igen. Förbundet visste att 505-sponsorn och tidigare ordföranden i förbundet, Torgny Nordström låtit totalrenovera sin fina gamla Parker SWE 7316, ”Parbleu”. Nu funderade han ändå på försäljning pga. för lite användning av båten. Det är inte alltid lätt att hitta rätt seglingskompisar.
505-förbundet tipsade Ulf om att höra sig för med Torgny, eller ”Togge” som han kallas av gamla Fivekompisar, om ev. köp. Givetvis kände Ulf och Torgny varandra sedan de aktiva 505-åren på sjön och i HockeyBockey-rinkarna med legendariska 505 Tigers. Det blev en rolig återknytning av bekantskapen.
Sälja – nej, men låna och låt mig segla med!
När det kom till kritan ville inte Torgny sälja båten. Istället var han så otroligt generös att han förslog följande. ”Jag äger båten. Ni disponerar båten 100%. Jag får gasta någon gång när det blåser lagom. Så slipper vi fundera på hur mycket båten skulle kosta. Som gratis!!” De kom överens om att så fick det bli och Torgny fick lite skön 505-segling också.
Fantastiska seglatser
Ulf berättar: ”Vi har njutit hela sommaren på Baggensfjärden med fantastiska seglatser som inkluderar hissandet av nya monsterspinnakern. Jag trodde tiden var förbi att kunna stå i trapets igen, men verkligheten har överträffat alla förväntningar.”
Hårdvind funkade också
Ulf fortsätter: ”Vi har till och med klarat av hård vind, men då har det inte varit läge att fippla med kameran samtidigt. Min tonårsson, som inte seglat förut, är nu också frälst och tittar på sin far med nya ögon. Många flugor i samma smäll.”
Har Du en längtan att testa Fivesegling igen efter ett längre uppehåll – tveka inte att kontakta 505-förbundet (Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.). Vissa drömmar kan bli verklighet!
Per-Eric Törnström
Crew SWE 8651
Peter och Martin besegrade Baggen igen! Vinnare av både CUP 3 och totala Robline SWE 505 CUP 2021
Det blev en riktigt blåsig avslutning på Robline SWE 505 CUP 2021 i samband med KSSS OCR-regatta. En del av vad som egentligen hände kan Du läsa här…
Men ovanstående bild och pristagarbilden är tyvärr de enda som verkligen är från OCR-ragattan.
Upplagt för tät avslutning
Det var mycket som talade för en spännande tävling i Stockholm. Malin Broberg/Johan Röök och Peter Bökmark/Martin Persson hade båda segervittring i totala Robline SWE 505 CUP 2021. Men de borde kunna utmanas rejält av de senaste årens dominanter Tomas Grundel/Johan Strömdahl som gjorde en sista tävling innan sitt 505-uppehåll. Ebbe Rosén/Olle Wenrup visade under SM i Åmål att de fortfarande kan segla hårdvind och på träning har Thomas och Oskar Lundahl visat att de har bra hårdvindsfart. Martin Fridh/Mats Dahlander från Råå hade också tränat mycket och vann sista delseglingen på CUP-tävlingen i Björlanda kile.
Manfall
Lördagen kom med hård sydostlig vind som var rejält byig, men vågorna var små och det var upplagt för snabb segling. Tyvärr hade Ebbe drabbats av magsjuka under natten och med färdigriggad båt konstaterade Ebbe och Olle att det här går inte. Där försvann ett starkt team. Det hårda vädret gjorde att ytterligare två team valde att stanna på land och haverier fick till följd att två team föll ifrån. 505 seglade tillsammans med E-jolle och RS Aero på en bana placerad något väster om mitten på Baggensfjärden, men det dröjde innan tävlingsledningen fick ordning på den och båtarna sökte vindskydd i Boo-viken för att inte slita på materialet i onödan och för att inte gå runt. Thomas Lundberg konstaterar att det var mellan 10 och 14/15 m/s mer eller mindre hela tiden.
Nu kör vi…..
Äntligen kom tävlingarna igång. Peter och Martin gick på knock för att ta in Malin och Johans ledning i totala CUPEN, men vid första kryssmärket ledde Thomas och Oskar Lundberg. Generellt var det ganska jämna förstakryssar under lördagen med fyra båtar som hade fin gång. På undanvindarna var det inte lika jämnt. Peter och Martin vann första seglingen före Martin och Mats, med Malin och Johan på plats tre. Skåneseglarna Martin och Mats framfart visar att träning verkligen lönar sig. Efter andraplatsen i första racet slog de till med en spik i det andra, före Malin och Johan. Nu var Thomas och Oskar trea och Peter och Martin fick nöja sig med plats fyra.
17,7 knop, men man måste hålla sig på rätt köl….
När det tuggade på med full planing mättes en båt till 17,7 knop som toppfart på undanvinden. Särskilt på undanvindarna var det en hel del kapsejsningar, men på kryssarna gällde det också att inte fockskotet fastnade i slaget – då var det kapsejsning direkt. Malin och Johan, liksom Peter och Martin klarade sig utan kapsejsningar båda dagarna. ”Det är imponerande och det är det som gör mycket av skillnaden”, konstaterar Thomas Lundberg. ”Mer träning behövs för oss andra.”
I tredje seglingen tog Peter och Martin kommandot igen och vann före Malin och Johan. Thomas och Oskar var åter trea. Martin och Mats kapsejsade upprepade gånger, men tog sig i mål som femte och sista båt.
Vilken duell
Söndagen bjöd på fortsatt friska vindar, om än kanske något mindre än lördagen. Nu var det slutstrid om cupen. Malin och Johan vann första söndagsracet före Peter och Martin, Nu var det helt öppet vem som skulle vinna Robline SWE 505 CUP 2021. I detta läge hade Malin och Johan oturen att en av spinnakerbommarna gick av. Då är det svårt att få ut max fart på undanvinden. Peter och Martin spikade båda de avslutande seglingarna före Malin och Johan och vann därmed CUPen totalt. Thomas och Oskar var trea i alla söndagens tre seglingar.
Sjömanskap
Martin och Mats hade beslutat att inte riskera materialet i onödan på söndagen och packade ihop båten efter att ha hjälpt de andra ut. Det blev lätt kaotiskt med många olika båttyper, många RIBar och smala ramper. När de satt sig i bilen på väg hemåt kände de att de hade tagit rätt beslut. Som Martin uttryckte det: “Vi hade kul och lärde oss mycket. Nästa gång klarar vi även kuling!”
Kämpainsatser
Två av de mindre erfarna teamen imponerade i det tuffa vädret. Sebastian Gransäter/John Tengbom har seglat 505 ett par år, men bara tävlat begränsat än. DidrikDahlström/Joel Jelf är nya i klassen för året och har pga skador seglat ganska lite ihop. Båda dessa team satsade, friskt kämpade på väl trots haverier och många kappsejsningar. De gav inte upp och placerade sig som 4:a resp 6:a totalt.Starkt!
Nya CUP-vinnare: Peter Bökmark/Martin Persson, BKSS
Efter tre år med CUP-segrare från Stockholm var det dags för västsvensk seger igen. Peter och Martin har inte alltid haft flyt på Baggen, men nu verkar det ha vänt från en problemarena till en segerarena. Segern var mycket knapp, bara 1 poängs marginal till Malin Broberg/Johan Röök på silverplatsen. Fina priser i form av presentkort hos Båths på linor från Robline både till pristagarna och till andra deltagare, via lottning. Partnerskapet med Robline under 2021 har betytt mycket för 505-förbundet och för 505-seglarna. Stort TACK!
Alla resultat för Robline SWE 505 CUP 3 på: https://www.ksss.se/globalassets/resultatarkiv/2021/ocr-2021/sailwave-results-for-ksss-ocr-2021-class-505-at-2021_6.html
Totala resultatet i Robline SWE 505 CUP 2021 på: http://www.int505.se/images/web/Robline%20SWE%20505%20CUP%202021%20FINAL.pdf
Per-Eric Törnström
Crew SWE 8651
Silver till Sverige på Nordiska Mästerskap 2021 i Espoo, Finland
Per och Lars Wester bestämde sig tidigt för att prioritera NoM i Finland. Det blev ett lyckat mästerskap som slutade med finsk seger, svenskt silver och danskt brons! Här berättar silvermedaljörerna Per och Lars Wester om regattan.
NoM – ett ”säkert” val
Eftersom hela säsongen redan från början känts väldigt osäker avseende möjligheter att resa och risken för att tävlingar ställs in kändes en resa till Finland för ett Nordiskt Mästerskap som ett mycket bra alternativ. Dels är resan väldigt flexibel genom att man kan vänta med att boka färja och boende till sista stund. För vår egen del kryddades tävlingsplatsen även av att vi har nära släktingar boendes i Espoo.
Sagt och gjort, vi lämnade Sävedalen torsdag morgon för bilresa till Stockholm. På Helsingforsfärjan mötte vi upp med Galen Mack och Colin Treseler som var den andra svenskbåt som skulle vara med på tävlingen. En underbar kvällstur genom Stockholms skärgård. Solnedgång, medvind och högtryck gjorde inramningen närmast magnifik. Detta bådade riktigt gott.
Taggade med covidpass anlände vi på fredagsmorgonen till Helsingfors, dagen innan tävlingen skulle starta. Resan till tävlingsarenan varade en dryg halvtimme. Hemmaklubben är belägen vid något som kan beskrivas som en blandning av villakvarter, skog och skärgård. Vi riggade upp båten i lugn och ro, åt därefter lunch i klubbhusets restaurang. Väldigt populärt ställe, för det var i princip fullsatt.
Jämn fart med Jan Sauman/Christian Limbrecht på träning
Vid 14-tiden gav vi oss ut för att känna in oss på vattnet och säkerställa att alla tampar satt rätt och att inget skulle trassla sig till tävlingen. Vi var väldigt osäkra på var det fanns grund och var tävlingsbanan skulle vara. Som tur var hade vi stämt av med Rosmarie Hartman och Tuomas Laurila i FIN 9069 som seglade framför oss ut ur hamnen. Väl ute på vattnet mötte även Jan Saugman och Christian Limbrecht-Mogensen i DEN 9187 upp. Vi körde mot dessa bägge båtar och det visade sig att vi alla gick mycket jämnt i den sydliga 5-6 m/s vinden. Det kändes mycket bra inför tävlingen. På kvällen träffade vi några av våra släktingar. Det var ett kärt återseende och vi somnade sedan sött i den gemensamma lägenheten med Galen och Colin.
Lördag: Dimman vägrade lätta
Lördag morgon, superpreppade kommer vi ner till hamnen. Även om prognosen inte såg så bra ut, det var tät dimma och ingen vind, var vi övertygade om att det skulle öppna upp sig inom någon timme. Dimman visade sig dock hålla sitt grepp. Timmarna gick och humöret började kännas som dimman. Våt, ogenomträngbar och stilla. Många koppar kaffe konsumerades innan det till slut blev dags att ta ner seglen och lägga på kapellet utan att ens ha sjösatt båten.
På kvällen träffades samtliga seglare på en restaurang med gångavstånd till hemmet. Som alltid, väldigt kul att tjöta med andra Fiveseglare om allt ifrån spridarvinklar till fleetarnas tillväxt och tillbakagång genom historien. Man inser att vi är lyckligt lottade i Sverige med det drag vi har med klassen i Sverige. Det tackar vi alla eldsjälar som med sina enorma insatser gjort detta möjligt. Ingen nämnd, ingen glömd.
Söndag: Dimma igen, men vind….
Söndag morgon anländer vi till hamnen igen. Fortfarande dimmigt! Ånej! Ska det bli ett antiklimax av detta? Skillnaden mot gårdagen var dock att det fanns rörelse i luften. Det blåste väl ca 4 - 5 m/s så fältet skickades ut. Tävlingsområdet låg betydligt längre ut än där vi seglat under fredagen. Det tog nästan en timme att ta sig hela vägen ut och det gällde att hålla koll på grunden. Tävlingen skulle genomföras med ”vanliga” starter, dvs mellan två bojar. Ingen grindstart, vilket inte alls kändes bra. Det var länge sedan man varit med om något sådant.
Äntligen race – och vilken undanvind!
Race 1. Ca 5 - 6 m/s, regnigt och kallt. Vi var något ringrostiga i starten och kom iväg i andra led. Tvingades slå till babord, vilket i och för sig var vår plan. Mitt på första kryssen kom Galen och Colin körandes i lovart om oss. Tre knop snabbare och betydligt lägre. Man blir något förvirrad med tanke på att regnet gjorde att tell-talesen låg klistrade på seglen. De körde över oss och vi huir det här skulle sluta! Uppe vid kryssmärket hade det mojnat något. Galen och Colin rundade först följda av Saugman/Limbrecht, Hartman/Laurila, Lindfors/Halonen och vi själva på femte plats. Galen/Colin skar ganska rejält samtidigt som övriga båtar framför oss seglade plattläns. Vi gick någon slags mellanväg och när det var dags att gippa så var vi ikapp Galen/Colin och gippade ovanpå dem. Resterande båtar hade tappat så vid lämärket rundade vi som etta, Galen/Colin tvåa med en lucka till de båtar som följde. Vi körde raka spåret ut till högersidan. Hade ett motvrid under hela babordsslaget och drog ifrån ganska rejält. Resan till mål blev okomplicerad och vi vann första racet följda av Saugman/Limbrecht och Galen/Colin.
Trycket betyder allt i lättvinden
Race 2. Lättvind ca 1 - 2 m/s. Här var Saugman/Limbrecht något snabbare än oss på kryssen och vi något snabbare på undanvind. Men det var ju viktigast att hitta trycken som kom och gick under hela racet. Saugman/Limbrecht vann racet, vi blev tvåa och Hartman/Laurila trea. Galen/Colin slutade sexa.
Plötsligt kommer vinden
Race 3. Under prestarten var det väldigt lite vind. Tyvärr missbedömde vi tid/distans till linjen och kom iväg 15 sekunder efter startsignalen. Plötsligt kom det mycket vind. Snabb omtrimning och full trapets. Ca 8 - 9 m/s. Finska Lindfors/Halonen trivdes utmärkt och seglade fort. De ledde vid första kryssmärket och höll detta hela vägen till mål. Hartman/Laurila var också snabba och blev tvåa i mål. Vi seglade upp oss rejält och blev tredje båt i racet med Galen/Colin på fjärde plats.
I ledningen
Race 4. Redan inför denna segling var vi lite oroliga om vi över huvud taget skulle hinna genomföra utan att missa färjan hem. Galen/Colin gick in för att inte riskera något. Vi bestämde oss för att köra ändå med tanke på att vi hade serien 1, 2, 3 och ledde hela tävlingen. Vi visste ju inte heller om de skulle köra mer än ett race till. Nåväl, vi kom iväg hyfsat. Inte med helt fri vind dock. Dimman hade kommit tillbaka med råge så det var omöjligt att se bojarna. Man kunde bara se de närmaste båtarna.
Skottlands flagga – varför då?
När vi kom upp till kryssmärket för andra gången hörde vi att arrangören blåste i en visselpipa. Vi tänkte, bra! De vill att vi ska lyssna oss till var märket låg. När vi väl var där uppe så såg vi att de hade en hissat Skottlands flagga. Normalt låg ett kryssmärke och därefter ett kick-off märke. Kryssmärket hade emellertid flyttat sig så att man inte sträckte upp till kick-off märket om man rundade kryssmärket om babord. Hela fältet rundade dock märkena som tidigare genom att man låg över kryssmärket med god marginal och därmed sträckte upp till kick-off märket. Dock var det bara en båt som även stod över ribben med den Skotska flaggan. Hade vi haft koll på reglerna så hade vi vetat att de var en märkesersättning och således skulle tas om babord. Vinnare av racet blev således Hartman/Laurila. Hela övriga fältet fick NSC. Eftersom det bara blev 4 race totalt så var vi alla tvungna att räkna denna.
Rosmari Hartman/Tuomas Laurila, första mixteamet som blir Nordiska mästare
Slutsegrare blev således Hartman/Laurila med oss själva på andra plats(!) och Saugman/Limbrecht trea. Hade Galen/Colin varit med sista racet är jag säker på att de inte hade missat regeltolkningen och som sämst blivit tvåa i denna segling. De hade de blivit regattatvåor. Men nu blev det inte så. Glöm inte att fråga dem under någon trimkväll i vinter i Stockholm, om de hade koll på det!
Nöjda silvermedaljörer
Äventyret var inte riktigt slut ännu. Vi fick rigga ner båten på rekordtid. Som tur är var det söndag och ingen trafik. Strax efter att vi rullat på färjan så la de ut från kajen och seglade mot Stockholm.
Sammanfattningsvis är vi supernöjda med vårt finska äventyr. Härliga race, gött tjöt med andra Fiveseglare och återträff med våra finska släktingar! Vi kände att vi hade bra båtfart genom hela registret och kunde emellanåt plocka flera placeringar på undanvindarna.
Alla resultat finns på: https://www.manage2sail.com/en-US/event/EMKSyysregatta2021#!/results?classId=38f44cc3-2b89-4cf6-8c2f-53ec6bf1aa65
Per o Lars Wester
SWE 9002