LOGO
Svenska 505 förbundet

Välkommen på SM-fest med Svenska 505-förbundet!

Det finns dubbel anledning att fira 2014 - Fiven fyller 60 år som konstruktion och vi får åter segla om officiellt SM, där vinnarna deltar i mästarnas mästare i segling.

Alla som har seglat 505 tidigare och alla som seglar SM den 6-7 september bjuds nu in att delta på 505-förbundet SM-fest i Åmål.

Festen blir på lördag kväll, den 6 september, på restaurang XO i Åmål.

Fjolårets 50-årskalas för svenska 505-förbundet var lyckat och årets fest hoppas vi blir en ny höjdpunkt.

Kostnaden är 350 SEK per person. Restaurangen måste veta innan hur många som kommer, så det är föranmälan med betalning som gäller.

Anmäl Dig genom att betala på plusgiro 62 87 73 - 4. Ange ”505-fest” på inbetalningen samt namn, e-post och telefon och vilken huvudrätt Du önskar - biff eller kyckling. Se meny nedan!

”Respektive” är givetvis också mycket välkomna! Du som inte är medlem får gärna lägga på en extra 100-lapp på inbetalningen och blir då stödjande medlem i 505-förbundet också! Sista anmälningsdatum är fredag 29 augusti.

Festen börjar kl. 19.00 och i priset ingår trerätters middag samt dryck (lättöl/läsk/vatten) och kaffe/te.

Vin till maten och andra drycker kan köpas till av den som så vill.

Meny:

Förrätt:              Grillade vitlöks & chilimarinerade scampi på spett, serveras med limesås & liten blandsallad

Huvudrätt:       Alternativ 1:Svensk ryggbiff serverad på grönsaksbädd med konjaksspetsad pepparsås & potatisbakelse alt. 

Alternativ 2:

Mozzarellagratinerad kycklingfilé med basilikasås & soltorkade tomater, serveras med klyftpotatis                                  

Efterrätt:           Cheesecake med hallon & myntasås

Vegetariska alternativ finns, men måste anmälas.  Även ev. allergier måste anmälas före. Maila, så fixar vi det!

Dessutom bjuds på Fivebilder och filmsnuttar och ett föredrag - Karin Berg, som vi engagerat som coach på SM, kommer att berätta lite om sitt seglarliv. Hon seglar inte Five (än!), men har en bred seglarbakgrund med allt från landslaget och OS-satsningar i 470 till testsegling för SCA team i Volvo Ocean Race, deltagande i Archipelagio Race i F18 och seglingsinstruktör på TV.

Kom och var med!  

Mellan klockan fyra och fem beräknas båtarna komma iland efter seglingarna. Du som inte seglar har då chans att kika på dessa nere vid SS Åmålsvikens anläggning och förstås snacka med oss som är aktiva idag.

Du som är tidigare Five-seglare får gärna sända detta mail vidare till Dina gamla Fivekompisar som ev. inte fått det.

Vi har en adresslista sedan fjolårets arrangemang som vi använder, men det saknas många på den…..

Hoppas vi ses i Åmål den 6 september!

Svenska 505-förbundets styrelse
genom
Toni Hastenpflug, SWE 8912
Event-ansvarig

PS. Har Du några frågor – maila Toni!

Ev. övernattning måste Du själv arrangera - det finns bl.a. stugby (http://www.camping.se/sv/campingar/2894/Ornas-Camping/ ), vandrarhem (http://www.svenskaturistforeningen.se/upptack/Omraden/Dalsland/Vandrarhem/STF-Vandrarhem-Amal/ ) och hotell (http://www.amalsstadshotell.se/ )att välja på.

Följ oss gärna på vår hemsida: www.int505.se och vår Facebooksida https://www.facebook.com/int505sweden Där kommer det också att finnas rapporter från VM och för-VM som seglas 13-22 augusti. Man kan följa seglingarna via datorn genom tracking. Adress: http://www.worlds505.de/

Från Feva till Five

DSC00326a 640x480

I våras ringde en kollega och undrade om jag visste någon som skulle sälja sin RS Feva.

Jag ingick i några år i Feva förbundets styrelse då min äldsta son Axel seglade Feva ett tag, därav samtalet. Vår egen Feva låg då i en container och användes egentligen bara som leksak nu ( se http://www.hss1910.nu/2012/08/vada-installd-tisdags-segling/ ) då Axel nu var alltför stor för Fevan. Ett familjeråd senare och vi bestämde oss för att sälja den.

 Nu öppnade sig en möjlighet. Pengar som en gång varit investerade i segling bör ju så förbli så vi började fundera på en ny båt. Att det skulle vara något som gick fort var första kriteriet, att vi skulle kunna segla den tillsammans var krav två, att det fanns en kappseglingsklass krav tre. Kvar blev tre båtar 49:er, RS 500 och 5o5 och efter lite utvärderingar bestämde vi oss för en 5o5.

Till en början så tittade vi på lite billigare båtar 10-25.000 kr men insåg att det krävdes en del meckande innan vi var på vattnet så vi höjde ribban lite och hittade fler intressanta båtar. I Sverige fanns tyvärr inte mycket till salu så jakten på båt inriktade sig till den tyska( http://www.int505.de/Gebrauchtmarkt-1-12.htm) och engelska ( http://sailingdinghies.apolloduck.com/listings.phtml?cid=101) marknaden.

 I Tyskland missade vi ett par båtar som precis hade sålts när vi kontaktade dem men i England hittade vi ett exemplar som verkade bra till en vettig peng. Kontakt upprättades och ganska snabbt bestämde vi oss för att detta var nog rätt för oss (Tack för all hjälp vi fick av Five förbundets styrelse!!).

 Nu var ju bara frågan hur får vi hem en båt från England?

Efter lite efterforskning så fanns det några alternativ.

  1. 1.Flyg över och titta på båten och få den sedan lastad på båt till Danmark/Sverige.
  2. 2.Få den lastad på båt till Danmark/Sverige utan att ha sett den innan.
  3. 3.Kör över med färja mellan Danmark/England.
  4. 4.Kör över med färja mellan Calais/Dover.

Alternativ 1 blev väl dyrt i förhållande till vad båten kostade.

Alternativ 2 blev också rätt dyrt och lite osäkert (7000 kr för att få båten till Esbjerg + 4 brobiljetter och bil till Esbjerg.

Alternativ 3 tyckte vi tog för lång tid ( 2x18 timmar på färja + resan till o från Esbjerg )

Alltså bestämde vi oss för att köra över med färja mellan Calais/Dover. Det blev en ren roadtripp där vi startade tidigt (5.30) den 23/7 och körde sedan, med några små stopp, direkt från Halmstad till färjan med några mindre felkörningar (GPS är bra att ha – den räddade oss tillbaka på rätt väg). Det tog oss ca 12 timmar men då gick det nog lite fort ibland speciellt i slutet då vi var nervösa att vi skulle missa färjan. Vi hann dock och var nu på väg till England. Säljaren som verkligen var en bra säljare hade, förutom att han redan tidigare mailat en komplett manual till båten med bilder, trim mm. även varit trevligt nog att möta oss i Dover med båten. Så 15 minuter från Dover träffades vi och gjorde upp det sista i affären (en del av pengarna hade vi satt in tidigare) och GBR 8419 var nu vår!

Vi var lite nervösa angående ljuskontakten på trailern men den var som på svenska bilar och det var bara att koppla på båten och köra hem.

Vi hade hoppats att vi skulle kunna komma med en tidigare färja än den vi bokat men det gick tyvärr inte så det blev en liten sovstund på parkeringen innan vi fick åka färjan över till Frankrike igen. Väl där så checkade vi in på vårt Fasthotel med låst parkering och sov hårt…

9.30 nästa dag så var vi igång igen och hastigheten lite lägre än på vägen ner så trippen hem gick i ett lugnt tempo och landade på ca 15,5 timma utan större felkörningar.

Var det då värt besväret? DEFINITIVT!

Efter några provseglingar är vi helt sålda. Båten är snabb men ändå lättseglad och känns mycket stabilare än vad jag hade trott. Vi har nog mycket att lära innan vi kan få den att gå fort i förhållande till andra men vår målsättning är som vanligt när vi börjar med något nytt – Sist men inte toksist och det hoppas vi kunna leva upp till :-).

Men det roligaste med båten är nog att min mellankille Isac på 15 år som tidigare inte varit så seglingsintresserad nu hänger i trapets med ett stort leende på läpparna med Axel 17 år som styrman och det verkar som om jag kanske har blivit utan båt igen….

 /Leif Danielsson – 8419

Ps. Vi var i Hamburg efter 7 timmar – att hämta en båt i Tyskland gör man alltså över dagen utan problem. Ds

Mästerskapstider för Fivar i Europa

10418975 827127297298368 3170114741930098376 n1Så här mitt i sommaren är det nationella 505-mästerskap i många länder. Nu, den 12-15 juli, avgörs Franska Mästerskapen i Crozon Morgat som ligger i Bretagne. Den 24-27 juli seglas både Engelska mästerskapen och Tyska mästerskapen (IDM). Engelsmännen gör upp i Felixstowe medan tyskarna seglar sina mästerskap i samband med Travemünde Woche.

Fransmännen är många och 2012, när VM gick i Frankrike, hade de ca 80 båtar på nationella mästerskapen. Nu var drygt 50 båtar anmälda och 49 kom till start. Av dessa är fem utländska besättningar, två från England, två från Schweiz och en från Tyskland. Efter tre dagar leder de två engelska båtarna med Smith/Needham etta och Pinell/Davies tvåa. Bästa franska båt, på tredje plats, Philippe Boite/ Erwan Grossman. Sex poäng skiljer ettan från trean. Så det kan hända en hel del fortfarande. Philippe Boite är den franska båt som varit mest framgångsrik internationellt de senaste åren, så det är nog ett hett tips att de blir bästa franska båt i mästerskapet. På årets Kieler Woche slog de båda de engelska båtarna.

Till tyskarnas mästerskap är det hittills 41 båtar anmälda, varav två utländska – en finsk besättning Jukka Niemi/Annti Salonen och en sydafrikansk. Alla de duktiga tyska besättningarna är med, så det blir ett tufft mästerskap med konkurrens på en mycket hög nivå. 2013 års världsmästare Claes Lehmann/Leon Öhme och tvåorna Stefan Böhm/Gerald Roos, regerande tyska mästarna från 2013 Mieke Schoemäker/Holger Jess, EM-tvåorna och bästa tyskarna på EM 2013 Morten Bogacki/Lars Dehne. Dessutom femfaldige världsmästaren Wolfgang Hunger med gast Julien Kleiner och många fler med hög kapacitet. Flertalet av dessa har dessutom nya Ovington-Jess-båtar. Tolv av de anmälda båtarna har minst en kvinna i besättningen. Det är en blivit vanligt med mixade besättningar i Tyskland – där ligger vi efter i Sverige. Det är lite lustigt att se att det är 40-talet tyska båtar på Tyska mästerskapen (ungefär lika många som var med på EM 2013), medan det till VM är hela 81 tyska besättningar anmälda!

Engelsmännen bör bli ett 30-tal båtar, men här är det inte lika lätt att hitta deltagarlistor – de finns inte utlagda på hemsidan för tävlingarna. Ian Pinnell/Alex Davies och Andy Smith/Tim Needham var de bästa engelska båtarna på Kieler Woche (10:a respektive 15:e) och är nu med och slåss i toppen på Franska mästerskapen. På hemmaplan får de konkurrens av bl.a. flera besättningar som skaffat nya Ovington-Jessbåtar.

Svenska mästerskapen seglas 6-7 september i Åmål. SM är också andra delseglingen i Narwal SWE 505 CUP 2014, med nya Narwalsegel och kapell på prisbordet för den sammanlagda cupen. Missa inte SM – det kommer att bli en härlig regatta! Anmäl Dig redan nu – adress:
http://int505.se/component/content/category/94-swedish-championship-2014
 

Att vara med på andra nationers mästerskap är en möjlighet som vi svenskar kanske borde utnyttja mer. På sommaren finns ganska få regattor i Sverige med Fivar på startlinjen, men med båten på släp och lite färjeåkande kan man nå många trevliga och bra regattor. Det är en av fördelarna med att segla i en internationellt stark och livskraftig klass.

På vår Facebooksida finns resultat  och kommentarer från en del större tävlingarna för Fivar i Europa. Besök oss gärna: https://www.facebook.com/int505sweden

Per-Eric
SWE 8651

Du är här: Home